Waarom deze studie?
UCM is een uitdagend honours college, waarbij je zelf je gepersonaliseerde curriculum samenstelt. Bij UCM ontwikkel je basiskennis van een breed scala aan academische disciplines en word je een expert in een specifiek academisch vakgebied. Je leert academisch denken, zelfsturend studeren en goed samenwerken in internationale teams.
Internationale academische gemeenschap
University College Maastricht is een hechte internationale academische gemeenschap die jouw leergierigheid stimuleert. UCM is tegelijkertijd een gemeenschap waarin je gemakkelijk kennis maakt met je tutors en medestudenten. UCM is niet alleen maar een plek voor je colleges. Het is een levendige omgeving waarin studenten sociale contacten onderhouden, extracurriculaire activiteiten ondernemen en gedeelde passies najagen. Je kunt jezelf zowel sociaal als academisch ontwikkelen en daarnaast langdurige vriendschappen sluiten.
Dankzij het Probleemgestuurde Onderwijs heeft de academische staf echt tijd voor de studenten, zowel op academisch als sociaal vlak. Al het PGO-onderwijs gebeurt in groepen van ongeveer 12 studenten. Na het college gaan de discussies die binnen het PGO begonnen vaak verder in de gemeenschappelijke ruimte, de social hub, van UCM. De gemeenschappelijke ruimte is ook de plek waar Universalis, de studievereniging van UCM, veel extracurriculaire evenementen en activiteiten organiseert.
- 250-275 nieuwe studenten per jaar
- 73% van de studenten heeft een internationale achtergrond
- De studenten hebben één van ruim 50 nationaliteiten
- 62% internationale personeelsleden in de academische kern
Wat is Probleemgestuurd Onderwijs?
Vakken bij UCM worden gegeven met behulp van Probleemgestuurd Onderwijs (PGO). PGO geeft je een academisch probleem en daagt je uit het op te lossen. Met behulp van een combinatie van werk in kleine groepen en individueel onderzoek zoek je mogelijke oplossingen voor het probleem en krijg je feedback om je te helpen je antwoorden bij te schaven.
Jij hebt de controle over je eigen opleiding en de tutor is er om je leerproces te faciliteren. Al het onderwijs bij UCM vindt plaats in kleine groepen van ongeveer 12 studenten.
Voordelen van Probleemgestuurd Onderwijs
- helpt je informatie beter onthouden
- leert je onafhankelijk na te denken over problemen
- ontwikkelt je interpersoonlijke vaardigheden
- stimuleert je actief mee te doen in de les
- geeft je de ruimte om je eigen ideeën te ontwikkelen
- zorgt ervoor dat je persoonlijke aandacht krijgt van tutors
Je vakken kiezen
Tijdens je drie jaar bij UCM stel je je eigen curriculum samen door een keuze te maken uit meer dan 150 verschillende vakken binnen 3 concentraties:
- Sociale Wetenschappen
- Geesteswetenschappen
- Natuurwetenschappen
Een academic advisor helpt je je gepersonaliseerde curriculum te vormen door je vragen te stellen zoals:
- Welke vakken vind je interessant?
- Wat zijn je sterke punten?
- Hoe combineer je jouw interesses in een zinvol curriculum?
- Wat voor masteropleiding wil je gaan volgen?
- Waar zie je kansen voor verbetering?
Academic advisor
Vanaf het begin van je opleiding totdat je afstudeert, werk je samen met een academic advisor. Deze adviseur biedt begeleiding en feedback en is een expert die doceert en onderzoek uitvoert in de vakgebieden waarin jij je wilt specialiseren.
Je academic advisor is er om je te helpen duidelijke doelen te stellen, je sterke punten te verkennen en je curriculum te plannen zodat het bij jouw ambities past.
Dankzij de kleine groepen dragen tutors actief bij aan je ontwikkeling, ik heb het gevoel dat ze ons willen zien slagen.
Becca Bowers (USA), University College MaastrichtStudeer een semester in het buitenland
UCM heeft wereldwijd meer dan 50 partnerinstellingen, met universiteiten in Azië, Afrika, Australië, Noord- en Zuid-Amerika en ook binnen Europa. Talloze studenten hebben hun vierde of vijfde semester in het buitenland gedaan waar ze de ervaring van hun leven hadden. Ze reisden de wereld rond, maakten veel vrienden, leerden verschillende culturen kennen en vulden hun UCM-curriculum aan door interessante vakken te volgen.
Studentenbetrokkenheid
Deel uitmaken van een academische gemeenschap betekent ook dat iedereen de verantwoordelijkheid neemt voor de kwaliteit van de opleiding. Studenten zijn op ieder niveau betrokken bij de organisatie van UCM. Er zitten studenten in alle belangrijke besturen en commissies. Ze zijn betrokken bij de evaluatie en verbetering van vakken en adviseren bij alle kwesties die van invloed zijn op hun ervaring bij UCM. Studenten kunnen ook eenvoudig contact opnemen met iedereen die betrokken is bij de administratie om studentenkwesties te bespreken.
Studeren in Maastricht was een geweldige ervaring voor me, omdat het er zo eenvoudig is om betrokken te raken bij zoveel verschillende activiteiten. De door de universiteit georganiseerde events zijn altijd superleuk, als een pauze tijdens het studeren en als je met nieuwe mensen wilt kletsen.
Kate Robinson, tweedejaars UCM student
Universalis
Universalis is een volledig door studenten geleide studievereniging die bijdraagt aan het academische en sociale leven bij UCM. Naast het toezicht houden op de talrijke commissie-evenementen die het hele jaar door plaatsvinden, organiseert Universalis ook evenementen zoals Open Mic-avonden, gastcolleges en feesten. Het hoofddoel van Universalis is het leven van een UCM-student zo leuk mogelijk te maken.

Ondersteunende diensten
Het onderzoek dat ik voor de NAVO deed, als onderdeel van mijn Applied Research and Internship, verbeterde mijn leerervaring bij UCM en vergrote mijn vertrouwen in mijn onderzoeksvaardigheden.
Silvia Tossatto, UCM-alumnaMaRBLe excellence programme
Via het Maastricht Research Based Learning programme (MaRBLe) bieden we getalenteerde derdejaars bachelor studenten de mogelijkheid om hun eigen onderzoeksproject uit te voeren. Een ervaren academische medewerker begeleidt je, en helpt je met de ontwikkeling van je kritisch denkvermogen en onderzoeksvaardigheden. Zo word je voorbereid op een carrière in wetenschappelijk onderzoek of onderzoeksfuncties in het bedrijfsleven.
