Een krachtig onderwijsnetwerk voor Brabant en Limburg: betere aansluiting, minder uitval

Op 24 november 2025 tekenen scholen voor voortgezet onderwijs (VO) en instellingen voor hoger onderwijs (HO) in Brabant en Limburg voor het Onderwijsnetwerk Zuid-Nederland: één VO-HO-netwerk dat de doorstroom van leerlingen naar vervolgstudies verbetert en studie-uitval verlaagt. Het netwerk start met de STEM*vakken en breidt later uit naar andere vakgebieden en wordt ondersteund door ASML.

Bij de oprichting sluiten aan: de Onderwijsregio Limburg, de Onderwijsregio Brabant Oost, de Brainportscholen, Technische Universiteit Eindhoven, Fontys Hogeschool, Avans Hogeschool, Maastricht University – Faculty of Science and Engineering, Tilburg University, en de HAS Green Academy. In een latere fase kunnen ook andere onderwijsinstellingen aansluiten, waaronder het MBO. Met ruim 200 VO-scholen wordt dit direct het grootste VO-HO-netwerk van Nederland.

Het Onderwijsnetwerk-Zuid Nederland verbindt VO- en HO-docenten van het VO en het HO met als doel om de overstap van leerlingen naar het HO te versoepelen. De samenwerking kent 3 pijlers: docentprofessionalisering, curriculum ontwikkeling en studieloopbaanoriëntatie.

Het netwerk start met de lancering van vaksteunpunten in de STEM-vakken: wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie en informatica, met specifieke aandacht voor studievaardigheden. In deze vaksteunpunten werken docenten, lerarenopleiders en onderzoekers samen aan scholing, ontwikkeling van leermaterialen en curriculumontwikkeling, zowel binnen het VO als het HO. Specifieke aandacht is er voor de ondervertegenwoordigde groepen bij de stemvakken, zoals meisjes en leerlingen met een migratie-achtergrond. Via onderzoek wordt de impact van de maatregelen gemonitord.

“We starten in het netwerk juist met de aansluiting in de bètavakken. Ik vind het belangrijk dat iedereen zien dat een technische vervolgopleiding niet alleen voor jongens is, of voor wie een 8 voor wiskunde heeft”, zegt Ines Lopez Arteaga, Dean Onderwijs van de TU/e en hoogleraar werktuigbouwkunde. “Door beter samen te werken met scholen en bijvoorbeeld ook workshops aan te bieden voor leerlingen, maken we techniek toegankelijker en aantrekkelijker voor iedereen.”

“We werken vanuit de vraag van leerlingen, leraren en VO-scholen. Zo sluiten we zo goed mogelijk aan bij hun behoeften.”, aldus Ella Hueting, directeur van het netwerk, Technische Universiteit Eindhoven.

“We zijn reuze blij voor onze mensen dat het netwerk gaat ontstaan. Samen met vakgenoten, ook van het vervolgonderwijs, werken aan onderwijsontwikkelingen is zowel voor de betrokken collega’s als voor de leerlingen een prima aanpak om te komen tot nog beter onderwijs.”, zegt Eugene Bernard, voorzitter Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs.

“Door onze krachten te bundelen bieden we scholieren en docenten een rijker palet aan relevante activiteiten. Samen bereiken we meer dan ieder apart.”, zegt Thomas Cleij, decaan van de Faculty of Science and Engineering, Maastricht University.

“Juist nu er steeds meer vergelijkbare routes door bachelor en master ontstaan in het hbo en het wo, is het belangrijk dat elke student vanaf het VWO en HAVO een opleiding vindt die past bij zijn of haar ambities en voorkeuren. Middels het netwerk versterken we dat elke leerling gedurende zijn of haar studieloopbaan op de juist plek komt in het HO”, volgens Frens Vonken, directeur bij Fontys ICT.

Met dit netwerk zetten de onderwijsinstellingen een stap vooruit in het opleiden van de volgende generatie. Dat is van groot belang in een regio met veel vraag naar technisch talent, zoals in de regio’s Brainport, Chemelot, Brightlands en Midpoint Brabant.

Het netwerk wordt versneld gerealiseerd met financiële steun van ASML binnen het STEM-programma van ASML’s agenda Maatschappelijke Betrokkenheid.

“Met deze bijdrage verbeteren we de aansluiting tussen voortgezet en hoger onderwijs. Samenwerking tussen het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen is cruciaal om samen te bouwen aan de diverse talentenpool die de maatschappij nodig heeft, waarbij het bedrijfsleven een ondersteunende rol kan spelen ter versterking van het onderwijs,” zegt Janne Dietz, hoofd Talent & Educatie van ASML.

*STEM staat voor Science, Technology, Engineering, Mathematics

Lees ook