UM team wint nationale biologiewedstrijd

Afgelopen week, 3 oktober, heeft een Universiteit Maastricht-team deelgenomen aan de nationale biologie ‘Battle of the Universites’ en de eerste prijs in de wacht gesleept.

In zes vragenrondes in pubquizstijl kon het UM-team als eerste een dodo herkennen op een 'gepixelde' foto, het geluid van een koala herkennen en malaat identificeren als het ontbrekende onderdeel van de Krebs-cyclus.

UM team wins 'Best Biologists of the Netherlands 2019'

Van links naar rechts:

• Selien op den Kamp (MSP)
  • Willem Voncken (BMS)
  • Nadja Verspagen (MSP)

Het team bestond uit Maastricht Science Programme (MSP)-student Selien op den Kamp, MSP-alumna Nadja Verspagen en docent Biomedische wetenschappen Willem Voncken. De teamleden hebben een jaarabonnement op Bionieuws gewonnen en kregen ze de 'Gouden Microscoop 2019' mee naar huis. Daarnaast hebben ze de titel ‘Beste biologen van Nederland 2019’ verdiend.

De UM concurreerde met teams van biologieprogramma's van Universiteit Leiden, Universiteit Utrecht, Universiteit van Amsterdam, Wageningen Universiteit en VU Amsterdam.

Algemene biologie kan aan de UM worden gestudeerd als onderdeel van het Maastricht Science Programme en de life-sciences-zijde van Biomedical Sciences.

De wedstrijd werd georganiseerd door Bionieuws, het Nederlandse vakblad voor biologen van de Nederlandse Vereniging voor Biologen NIBI. Bionieuws vierde zijn 100ste verjaardag en organiseerde dit evenement als onderdeel van de nationale ‘Week of Biology’.