Studenten tussen de schoorstenen

Tien jaar Brightlands: nu 107 bedrijven en 3000 medewerkers

Een verzameling innovatieve bedrijven, die samen producten ontwikkelen op het gebied van gezondheid en duurzaamheid. Dat was de ambitie van de Brightlands Campus op industrieterrein Chemelot bij de start in 2012. De campus bestaat nu op de kop af 10 jaar.

Rond 2010 ontstond op Chemelot het besef dat zware chemische fabrieken niet langer de pijlers van de activiteiten zouden moeten zijn. De aandacht werd verlegd naar kenniswerkers. Mensen die vooral bezig zijn met duurzame ontwikkelingen en focussen op gezondheid en duurzaamheid. Het leidde in 2012 tot de oprichting van een bijzonder collectief.

Founding fathers

DSM, de Universiteit Maastricht en de provincie Limburg bundelen zich als de founding fathers van de Brightlands Chemelot Campus. Gestoeld op de gedachte dat wetenschap, onderwijs, ondernemerschap en de overheid hun krachten moeten bundelen. Tien jaar later zijn de eerste succesvolle resultaten zichtbaar.