SURF bundelt krachten met Universiteit Maastricht en partners op het gebied van quantum computing

De Universiteit Maastricht, Nikhef, CERN en SURF zullen een aantal specifieke uitdagingen voor het LHCb-experiment aanpakken om te bepalen welke elementen van de data-analyseketens (inclusief het genereren van gesimuleerde gebeurtenissen en de analyse daarvan) het meest geschikt zijn voor een quantumcomputingaanpak.

Dit project heeft tot doel 1) state-of-the-art quantum computing benaderingen in hoge energie fysica te verkennen en te ontwikkelen, 2) een kennisbank op te zetten bij SURF en in Nederland en 3) te fungeren als een proof-of-concept omgeving om te experimenteren met nieuwe algoritmen op een schaal die realistisch is om computationele en algoritmische knelpunten te identificeren.

Lees meer op SURF.nl