De weg naar een nieuw sociaal contract

Patrick Huntjens wint de Nautilus Book Award

Patrick Huntjens,  transitie-hoogleraar bij Maastricht Universiteit en lector Sociale innovaties in het groene domein bij Hogeschool Inholland, heeft met zijn boek ‘Towards a Natural Social Contract’  de Nautilus Book Award 2022 (Gold Award) gewonnen: een prestigieuze internationale prijs. Het boek is verkozen tot het beste boek van het jaar 2022 in de categorie 'World Cultures' Transformational Growth & Development'.

Patrick Huntjens werd in 2021 uitgeroepen tot lector van het jaar en is, voor zover bekend, de eerste Nederlander ooit die de Gold Award wint sinds het 23-jarige bestaan van deze prijs. De boodschap van zijn boek Towards a Natural Social Contract, dat in 2021 verscheen, is dat duurzaamheidstransities niet kunnen slagen zonder een andere economie en een nieuw sociaal contract, met bijbehorende rechten en plichten van zorg voor het milieu en het welzijn van anderen, inclusief toekomstige generaties.

Een ander maatschappelijk contract is niet alleen wenselijk vanuit het oogpunt van duurzaamheid, rechtvaardigheid en gelijkheid, maar het is ook nodig om het vertrouwen van burgers in politiek, overheid, bedrijven en elkaar te herstellen. Het werk van Patrick Huntjens laat zien dat dit niet alleen een wenselijk, maar ook een haalbaar en wenkend perspectief is.

Lovende reacties

Towards a Natural Social Contract heeft internationaal zeer lovende kritieken ontvangen zoals te lezen valt op Springerlink. In Nederland reageerde betekeniseconomie-expert en lector Kees Klomp (Hogeschool van Rotterdam en THRIVE Institute) als volgt: “Ik lees enorm veel - en ook veel goede boeken - maar ik lees zelden iets waar ik me zó in kan herkennen als in Patrick’s schrijven. Patrick gebruikt nergens de term Betekeniseconomie, maar het hele boek ademt Betekeniseconomie.”

huntjens