Ouders betrekken bij AI: Universiteit Maastricht versterkt wetenschapswijsheid in Limburg

Hoe kun je als ouder beter begrijpen wat kunstmatige intelligentie (AI) betekent voor het onderwijs van je kind? Onder leiding van Martijn Boussé start de Universiteit Maastricht een innovatief project dat ouders van middelbare scholieren in Limburg actief betrekt bij het ontwikkelen van lesmateriaal over AI.

 

Het project, uitgevoerd in samenwerking met de Stichting Voortgezet Onderwijs Parkstad Limburg en diverse ouderverenigingen, wil de zogenoemde “wetenschapswijsheid” van ouders vergroten. AI is sterk in opkomst binnen het onderwijs, maar veel ouders voelen zich onvoldoende toegerust om hierover met hun kinderen in gesprek te gaan. Door middel van co-creatiewerkgroepen brengen ouders, leerlingen en docenten samen hun vragen, zorgen en behoeften in kaart. Vervolgens ontwikkelen ze gezamenlijk educatieve materialen over drie thema’s: wiskunde, natuurwetenschappen en technologie & ICT. 

Co-creatie als brug tussen onderwijs en samenleving

Ouders maken vaak geen deel uit van het gesprek over technologie in het onderwijs, terwijl zij wel een cruciale rol spelen in de ontwikkeling van hun kinderen. Door hen actief te betrekken, slaan de initiatiefnemers een brug tussen wetenschap en samenleving.

De resultaten van het project worden breed gedeeld binnen scholen en oudernetwerken, zodat ook andere regio’s kunnen profiteren. Co-creatie blijkt hierbij niet alleen een methode, maar een krachtige manier om technologische ontwikkelingen toegankelijk, begrijpelijk en bespreekbaar te maken voor een breed publiek.

Auteur: Patrick Marx

Lees ook