Match project wint Stadsgoud

Gewonnen: 3500 euro voor het creëren van een ontmoetingsplek op een braakliggend grasveld in Pottenberg. Dit project van masterstudenten Debbie Markusse en Rachita Munshi viel afgelopen zondag in de prijzen tijdens de jaarlijkse Stadsgoudcompetitie van het Elisabeth Strouven Fonds. Sinds 2014 schrijft het fonds ieder jaar een wedstrijd uit met verschillende thema’s: hoe maak je mensen gelukkiger, de buurt leefbaarder, de wijk groener, hoe bestrijd je armoede en eenzaamheid? Acht projecten zijn dit jaar beloond met een Stadsgoud-cheque.

stadsgoud
Rachita Munshi en Debbie Markusse

Markusse en Munshi wonen in een Match huis –  een project waarbij studenten vrijwilligerswerk doen in de buurt in ruil voor goedkopere huisvesting – in Pottenberg. Op het grasveld voor hun woning hopen ze met het plaatsen van jeu de boules banen, picknicktafels en een natuurspeeltuin buurtgenoten bij elkaar te brengen.
De wijk Pottenberg is gebouwd in de jaren zestig vanuit de zogenaamde parochiefilosofie met een kerk in het midden en daaromheen winkels, scholen en woningen. De twee studenten wonen in het karakteristieke Poortgebouw, gebouwd op pilaren die een onderdoorgang vormen: de ‘poort’ van de wijk. Het pand staat op de nominatie voor sloop. De flats worden verhuurd door woningcorporatie Woonpunt.

Markusse: “Ik kwam vanuit Utrecht voor een master naar Maastricht en was op zoek naar vrijwilligerswerk om snel mensen te leren kennen. Zo kwam ik Match tegen. Ik zag het als een win-win situatie: ik zou mensen leren kennen via de Match community én ik zou iets voor buurtgenoten kunnen betekenen. We hebben afgelopen jaar meegeholpen aan de kerstmarkt en kerstmis en samen met medebewoners [geen studenten] het trappenhuis van het Poortgebouw beschilderd. Het was niet zo sfeervol, een beetje verloederd. De schildering stelt een boom voor met bladeren – die laatste zijn de handafdrukken van de bewoners.”

Met het project voor het grasveld gaan ze zo snel mogelijk aan de slag.

Observant (bron)

• In de komende maanden deelt de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences op Instagram tips over hoe je gezonder kan leven. Niet zomaar een verzameling van tips, wel gebaseerd op lopende onderzoeken binnen onze faculteit. Initiatiefnemers van dit idee zijn Lieve Vonken en Gido Metz, promovendi...

• Samen met jou stellen wij een uniek programma op maat samen, waarbij we rekening houden met ieders wensen en behoeften.

• Na jaren van turbulentie, heeft het leven van alumna Lea Vink een vlucht genomen in Wenen. Ze kan er nieuwe stappen zetten in haar loopbaan op het kruispunt van luchtvaart en organisatiepsychologie. Ook op persoonlijk gebied lacht het geluk haar toe sinds haar transitie van man naar vrouw.