Kiran Klaus Patel wint prestigieuze Bentley Book Prize

Kiran Klaus Patel’s boek The New Deal: A Global History (uitgegeven door Princeton University Press, 2016) heeft de Bentley Book Prize 2017 gewonnen. Deze prijs wordt toegekend door the World History Association en is bedoeld voor uitzonderlijke bijdragen op het gebied van de wereldgeschiedenis.

The New Deal: A Global History geeft een grondige nieuwe interpretatie van een cruciale periode in de Amerikaanse geschiedenis. Het boek zet de New Deal in een globale context en vergelijkt het Amerikaanse antwoord op de internationale crisis op het gebied van kapitalisme en democratie in 1930 met de antwoorden van andere landen. Niet alleen in Europa, maar ook in Latijns-Amerika, Azië en andere delen van de wereld. De maatregelen zoals het creeëren van banen, maatregelen voor de landbouw, staatsinrichting, immigratiebeleid, de rol van massamedia, varianten van politiek leiderschap en nieuwe manieren om Amerikaanse koloniën te besturen kenden elders op de wereld parallellen en waren onderdeel van stevige achtergrond discussies.

Zonder de Amerikaanse unieke positie te vervormen laat Patel zien hoe Amerika’s reactie op de Grote Depressie wereldwijde verbanden had. Ook laat hij met zijn boek zien waarom de New Deal enorme impact had op China; waarom Franklin D. Roosevelt de welvaartsmodellen van Nazi Duitsland bestudeerde en waarom de New Dealers gefascineerd waren door de coöperaties in Zweden maar die in Japan negeerden.Tenslotte beargumenteert Patel hoe de New Deal de basis legde voor de ontwikkeling van Amerika’s wereldwijde overheersing tijdens de na-oorlogse periode.

Kiran Klaus Patel bezet de Jean Monnet Professor of European and Global History van Universiteit Maastricht. Andere bekende boeken van hem zijn Soldiers of Labor: Labor Service in Nazi Germany en New Deal America, 1933–1945. Ook heeft hij een aantal uitgaven bewerkt, zoals The United States and Germany during the Twentieth Century.

Voor een interview met professor Patel in de Gary Nulle show klik hier.