Evenement ‘De-composing Classical Music’ was een succes

Op 13 oktober 2025 organiseerde het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music het evenement ‘De-composing Classical Music: Coloniality and Resistance’ aan de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen in Maastricht. De deelnemers kwamen uit verschillende achtergronden: het evenement werd bijgewoond door professionals en studenten uit de klassieke muziek, evenals wetenschappers en studenten van de faculteit.

Het begon met een keynote van Erin Johnson-Williams van Southampton University getiteld ‘De-composing and Decolonising Music: Towards A Sustainable Future’, gevolgd door de keynote van Layan Nijem getiteld ‘Beyond the Western Classical Lens: Conclusions from Decolonising Southeast Asian Sound Archives Project’. Beide keynote sprekers gaven inzicht in hun onderzoek naar dit onderwerp: terwijl Johnsson-Williams de uitdagingen en processen van dekolonisatie in muziekonderzoek en -onderwijs presenteerde, reflecteerde Nijem op de lessen die kunnen worden geleerd van de omgang met koloniaal archiefmateriaal met betrekking tot geluid. Lian-Kai Yu's luisteroefening 'Anders Luisteren' presenteerde de deelnemers twee verschillende stukken: Puccini's aria Tu, tu, piccolo uit de opera Madama Butterfly en Pauline Olivero's interpretatie Bye Bye Butterfly. Het daaropvolgende gezamenlijke luisteren en de discussie brachten vragen naar voren over hoe emoties worden opgeroepen door de muziek, en hoe we affectief luisteren kunnen beoefenen als een manier om stereotypen en vooroordelen te weerstaan.

De presentaties van FASoS-onderzoekers Pieter du Plessis en Jorge Lozano behandelden Zuid-Afrikaanse liedboeken en klassieke muziek en de standaarden ervan in Colombia. Du Plessis demonstreerde hoe de Hollands-Afrikaanse Liederbundel culturen van blankheid en blanke ideologie laat circuleren en uitvoeren. Lozano's lezing ging dieper in op zijn eigen liefde voor klassieke muziek als klassiek geschoolde Colombiaanse altviolist, en reflecteerde op hoe deze liefde verbonden is met ideeën over imperialisme en kolonialisme.

Het programma werd afgesloten met een lezing-performance van Eliz Gökdere getiteld 'Echos of Antolia: Turkish Piano Music in a Western Frame' in het Conservatorium Maastricht. Hierin demonstreerde Gökdere – zowel in spreken als spelen – de verwevenheid tussen Turkse pianomuziek en 'westerse' klassieke muziek. De performance vond plaats in het Conservatorium Maastricht.

We willen alle sprekers en deelnemers bedanken voor hun bijdrage aan een rijke, persoonlijke en inspirerende discussie!

Lees ook

  • Picture This: illustratoren brengen onderzoek tot leven

    Laura Ogden van FASoS en illustrator Michael Kirkham hebben Picture This gelanceerd, een project waarin kunststudenten uit Dundee het onderzoek van sociale wetenschappers van de Universiteit Maastricht illustreren.
    Page from the book Picture this
  • Roy Broersma (CEI): Aestuarium begeleiden van idee tot onderneming

    Roy Broersma, director of the Center for Entrepreneurship & Innovation (CEI) at SBE, has been closely involved in guiding Aestuarium from an early student startup to a growing venture. From spotting their potential during the Brightlands Startup Challenge supporting them through CEI.
    Aesterium Marc Cornelissen Award - Roy Broersma
  • Terugblik MOSaR-symposium 2025

    Op woensdag 19 november 2025 vond het MOSaR-symposium plaats, gewijd aan de vraag hoe de groeiende compensatiedrift van de overheid zich verhoudt tot de (sociale)rechtsstaat. Met twee keynotes en twee referenten bood de middag zowel juridisch-dogmatische verdieping als praktische reflectie.
    Raymond Schlossels presenteert tijdens het mosar symposium