Verhuisbericht

Een frisse start voor ITEM

Sinds augustus 2020 is ITEM een blokje om gegaan en verhuisd naar een prachtig historisch pand van de Universiteit Maastricht in het stadscentrum. Bovendien heeft ITEM sinds het voorjaar een nieuwe coördinator: Pascal Vossen. Hij leidt het dagelijks bureau van ITEM. Wij kunnen na een periode van veel thuiswerken en online vergaderen weer fris aan de slag. Uiteraard op gepaste afstand. Wij stellen onze nieuwe locatie en nieuwe coördinator graag aan u voor.

“Regionaal economische ontwikkeling wordt begrensd door de effecten van corona”

Onze nieuwe coördinator Pascal Vossen begon zijn nieuwe baan in bijzondere omstandigheden: “Op afstand starten met een team is niet gemakkelijk. Maar het team heeft zich prima aangepast aan de veranderde situatie waarin corona en ik ongeveer tegelijk kwamen.”

Wat is jouw motivatie om je bezig te houden met grensoverschrijdende vraagstukken?

“Al vanaf mijn studie Sociale Geografie (UvA) richt ik me op de vraag hoe ruimtegebruik bij kan dragen aan regionaal economische structuurversterking. Dit deed ik als derde geldstroomonderzoeker, docent en daarna als consultant. Bij de regionale ontwikkelingsmaatschappij LIOF was ik lange tijd secretaris en hoofd algemene zaken.”

Heeft corona gevolgen voor grensregio’s?

“Regionaal economische ontwikkeling wordt begrensd door de effecten van corona. Ik vind het belangrijk en ben er trots op dat we als ITEM-team onze aandacht richten op het wegnemen van grensbarrières, want dat schept kansen. Op onze cross border portal leest u hier meer over onze werkzaamheden. Ook tijdens onze jaarconferentie in Middelburg op 20 november 2020 zal ‘corona’ een belangrijk onderwerp zijn.”

“Inmiddels mocht ik bij ITEM dus ook de eerste verhuizing meemaken. Nog steeds zijn we te vinden in de Maastrichtse binnenstad. Alleen niet meer in het pand aan de Bouillonstraat. Nu is Kapoenstraat 2 de nieuwe thuisbasis van ITEM. Op gepaste afstand van elkaar zijn we hier inmiddels steeds vaker aanwezig om als team de schouders eronder te zetten. Zodra dat mogelijk is, verwelkomen wij u graag in het voor ons ‘nieuwe’ pand dat al heel lang bestaat.”

ITEM Pascal Vossen
Pascal Vossen

Herenhuis Hustinx

Per augustus 2020 zijn wij verhuisd naar een ander gebouw van de Universiteit Maastricht, genaamd herenhuis Hustinx, vernoemd naar koffiebrander J. Hustinx. Het werd in 1882 gebouwd en bestaat uit meerdere bouwelementen uit diverse eeuwen. De oudste delen dateren uit de zestiende eeuw met kelders uit de late middeleeuwen. In de jaren twintig van de vorige eeuw kreeg het herenhuis Hustinx bestemming als belastingkantoor. Veertig jaar later werd het verbouwd voor het college van Gedeputeerde Staten. In 1987 verhuisde de UM naar dit herenhuis. Het pand werd toen fundamenteel gerenoveerd om het voor onderwijsdoeleinden geschikt te maken.

Ons nieuwe adres is: Kapoenstraat 2 6211 KW, Maastricht
ITEM Kapoenstraat