Brightlands Maastricht Health Campus viert vijfde verjaardag

Brightlands Maastricht Health Campus bestaat vijf jaar en presenteert - voor het vijfde jaar op rij - met trots goede resultaten en een gestage groei. Het aantal gevestigde bedrijven, organisaties en spin-offs is in vijf jaar tijd flink gegroeid en het aantal arbeidsplaatsen op de campus steeg tot maar liefst 9.553. Ook de komende jaren zet die lijn zich voort. Om die groei te kunnen huisvesten, nam Brightlands Maastricht Health Campus onlangs een derde gebouw voor startende ondernemers in gebruik.

Jan Cobbenhagen, CEO van Brightlands Maastricht Health Campus, maakte de nieuwe cijfers en plannen vandaag bekend tijdens de jubileumbijeenkomst van het 5-jarig bestaan in het Maastrichtse MECC. Samen met 200 gasten werd er teruggeblikt, maar vooral vooruitgekeken. Aan het einde van de middag lanceerde Brightlands Maastricht Health Campus de Jubileumglossy. Jan Cobbenhagen: “De bonte verzameling van sterke ervaringsverhalen weerspiegelt perfect de dynamiek en wat er allemaal speelt op onze campus. Elk verhaal op zich en alle verhalen samen maken duidelijk dat we in vijf jaar tijd al heel veel bereikt hebben, maar tegelijkertijd dat er nog heel veel staat te gebeuren.”

Sterke community

In zijn welkomstwoord roemde hij de groeiende en bloeiende community van de campus die telkens weer innovatieve resultaten boekt: “Als campusorganisatie verbinden we zakelijk instinct met geavanceerde kennis, we koppelen wetenschap aan ondernemerschap. Het team van Brightlands Maastricht Health Campus speelt daarin een belangrijke faciliterende en adviserende rol. Zowel in het naar de markt brengen van kennis van Maastricht UMC+ en de Universiteit Maastricht als in het ondersteunen van startup bedrijven in het realiseren van hun groei ambities. Daarnaast faciliteren we incubatorgebouwen op de campus, de ‘kraamkamers’ voor startende ondernemers. Die waren in 2018, met een bezettingsgraad van maar liefst 98%, vrijwel volledig in gebruik. Vandaar dat er onlangs het derde incubatorgebouw op de campus is geopend.”

Curatief en preventief

Marja van Dieijen, bestuursvoorzitter van het Maastricht UMC+: “Een hotspot waar kennis en valorisatie hand in hand gaan en waar we iedere dag met duizenden gedreven mensen bouwen aan de toekomst van de gezondheidszorg en een vitaal Limburg. Dat is de Brightlands Maastricht Health Campus in een notendop. Een concept dat werkt. We stimuleren onze eigen zorgprofessionals en wetenschappers dan ook om hun kennis en kunde om te zetten in waardevolle toepassingen voor de samenleving. Of dat nu een patent is of de opzet van een start-up bedrijf. Dat bevordert niet alleen de Limburgse economie, maar biedt patiënten en artsen van ons Maastricht UMC+ nieuwe perspectieven en mogelijkheden.”

Van onderzoek naar praktijk

“Brightlands Maastricht Health Campus is een echte campus. Hier wordt voor de Universiteit Maastricht en Maastricht UMC+ het hele proces van innovaties op het gebied van gezondheid of life sciences voor wetenschappers en onderzoekers begeleid. Van onderzoek tot toepassing in de praktijk van alledag,” concludeert Martin Paul, voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Maastricht. “Door het bundelen van kennis en kunde ontstaat hier een heel interessant ecosysteem voor zowel studenten en onderzoekers als voor de startende en gevestigde ondernemers in deze sectoren. Het geheel is hier absoluut meer dan de som der delen.”

Werkgelegenheid

Bedrijvigheid en werkgelegenheid zijn belangrijke aandachtspunten voor de Provincie Limburg. Gedeputeerde Joost van den Akker (Economie en Kennisinfrastructuur): “Brightlands Maastricht Health Campus ontwikkelt zich duidelijk tot ‘the place to be’. Zowel nationale als internationale bedrijven willen zich hier vestigen. Elke nieuwe onderneming en organisatie op de campus maakt het totaalplaatje sterker en dus aantrekkelijker. Het oorspronkelijke target voor de campus was om in 2023 1100 kenniswerkers c.q. arbeidsplaatsen te creëren maar de campus telt in 2018 al 1400 nieuwe arbeidsplaatsen. Uiteraard krijgt ook de indirecte werkgelegenheid in de regio een stevige impuls.”

• Als er sprake is van uitzaaiingen van borstkanker naar lymfeklieren in de oksel worden voorafgaand aan operatief verwijderen hiervan uitgebreide beeldvormende onderzoeken verricht en tumorkenmerken bepaald. Met in Maastricht UMC+ opgezet onderzoek wordt beoogd helder te krijgen in hoeverre...

• Brightlands Campus Greenport Venlo verwelkomt dit najaar een nieuw bedrijf: InnerBuddies. Deze eerste spin-off van de Universiteit Maastricht vestigt zich op de campus met de 27-jarige Jella Theeuwen aan het roer als CEO.

• Mozambique

Zorg voor Beira

Laten we ervoor zorgen dat het onderwijs in Mozambique voortgezet kan worden.