Beleidskader voor generatieve AI vastgesteld
De Universiteit Maastricht heeft nu officieel een beleidskader voor generatieve kunstmatige intelligentie (GenAI). Dit document licht UM’s positie ten opzichte van GenAI toe en geeft richtlijnen voor het verantwoordelijk gebruik ervan in onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering.
UM’s positie ten opzichte van GenAI
De Universiteit Maastricht (UM) positioneert zichzelf als onderdeel van de zogenaamde ‘early adopters’ van GenAI, en erkent de mogelijkheden die de techniek biedt voor onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering. De UM wil zich inzetten voor een betekenisvol gebruik van deze ‘disruptieve technologie’. Dat doen we door aan de ene kant rekening te houden met veranderende verwachtingen en werkwijzen vanuit verschillende sectoren, en aan de andere kant door trouw te blijven aan onze kernidentiteit als internationale universiteit gericht op PGO.
De UM zet zich in voor een ethisch en verantwoordelijk gebruik van GenAI, waarbij we ons houden aan onze waarden van diversiteit en inclusiviteit, duurzaamheid, wederzijds respect, integriteit, democratische principes en transparantie. De universiteit streeft ernaar om medewerkers en studenten voor te bereiden op een toekomst waarin AI een rol zal spelen in allerlei soorten processen, zowel binnen als buiten de universiteit. De UM wil GenAI in de universiteit implementeren op een manier die de gemeenschap ten goede komt en die waarde toevoegt aan ons onderwijs, ons onderzoek en onze bedrijfsvoering.
De UM wil met GenAI het lesgeven, het leerproces en de onderzoekservaringen verrijken en wil er toekomstgerichte vaardigheden binnen de UM-gemeenschap mee bevorderen. Deze aanpak sluit aan bij de digitaliseringsstrategie van de universiteit en zorgt ervoor dat AI-technologieën innovatie ondersteunen, terwijl de ethische principes van de UM behouden blijven.
Levend document
We weten dat GenAI en de bijbehorende wetgeving zich snel ontwikkelen. Daarom zal dit beleidskader een levend document zijn. Om de laatste ontwikkelingen te volgen en te evalueren, worden statische richtlijnen regelmatig geüpdatet, en aangevuld met ondersteunend materiaal en trainingen. Dit alles is beschikbaar op een speciale website gewijd aan AI.
Zelf aan de slag
Onderwijs
Naast dit beleidskader heeft EDLAB een kennisbank ontwikkeld waarin onder andere adviezen zijn opgenomen over GenAI bij het ontwerpen, aanbieden en beoordelen van PGO-onderwijs. Je vindt er ook toepassingsmogelijkheden van GenAI in het onderwijs, richtlijnen voor studenten en een literatuuronderzoek naar het gebruik van GenAI in PGO. Geïnteresseerde onderwijsstafleden kunnen zich ook aanmelden voor de Teamsgroep UM-AI & Education: Community of Practice. Deze, in combinatie met andere ondersteunende documenten (zoals de student AI literacy module en een GenAI prompt library die kunnen helpen als je AI nog maar net begint te gebruiken), kun je vinden via de UM-website.
Onderzoek en ondersteunende diensten
We begrijpen dat onderzoekers en ondersteunend personeel ook baat kunnen hebben bij hulpmiddelen en streven ernaar om zo snel mogelijk aanvullende tools te ontwikkelen voor álle studenten en stafleden. In de tussentijd raden we medewerkers aan om gebruik te maken van de bestaande middelen die al zijn ontwikkeld voor het onderwijspersoneel.
Licenties
Het is momenteel niet mogelijk om op grote schaal een bedrijfslicentie voor GenAI aan te schaffen. Op kleinere schaal kun je met je manager bespreken of een betaalde licentie kan worden aangeschaft. Hiervoor is aanvullende goedkeuring nodig van de budgethouder en de informatiemanager van jouw eenheid. Het is ook mogelijk om aan de slag te gaan met gratis versies van GenAI. Houd in alle gevallen rekening met bestaande privacy- en beveiligingsrichtlijnen en raadpleeg de bestaande tips en richtlijnen voor het gebruik van GenAI.
Lees ook
-
The European Universities initiative is reshaping the landscape of higher education in Europe. A recent EU report explores the progress made by the initiative since its launch in 2019, highlighting its achievements, challenges, and future potential.
-
Dien jouw paper in voor de 'Truth & Authority Conference'.
-
Tijdens de 49ste Dies Natalis hadden we de eer om een eredoctoraat uit te reiken aan professor Katrin Amunts. Als vooraanstaand neurowetenschapper heeft zij met haar baanbrekende onderzoek naar de structuur en functie van het menselijk brein een onschatbare bijdrage geleverd aan de wetenschap.