Dag niet Ziek

Alleen maar blije gezichten

“Nigel en zijn grote broer Milan hebben ontzettend genoten van de geweldige dag. Iedereen die mee heeft geholpen ontzettend bedankt!” “Geweldig om die glimlach te zien op het gezicht van de kinderen.” Zo reageerden bezoekers die merkten hoe veel plezier de zieke kinderen (en hun broertjes of zusjes) beleefden terwijl ze een ritje maakten in een politieauto, de brandspuit hanteerden of zich zelf opwierpen als hulpverlenende.

Het idee was een beetje afgekeken van Rotterdam. Daar zag Martijn Weyenberg dat langdurig zieke kinderen tijdens een speciaal voor hen georganiseerde dag in de huid konden kruipen van een brandweerman, militair of ambulanceverpleegkundige. Dat moet in Maastricht ook kunnen, dacht Weyenberg. Hij polste het ziekenhuis en legde contact met studentenverenigingen. Circumflex en Saurus wilden graag meehelpen, net als de brandweer, handhaving, Rijkswaterstaat, de wensambulance en de landmacht.

Samen zetten zij zich in om de deelnemende kinderen, die vanwege hun ziekte bij Adelante in Valkenburg of in het MUMC+ verblijven, een onvergetelijke dag te bezorgen. De voertuigen van de hulpdiensten, waaronder pick-up trucks, een brandweerwagen en motoren, haalden de kinderen op bij het ziekenhuis. Via de Groene Loper zetten ze koers naar Adelante. Daar konden de kinderen onder meer instappen in een hoogwerker, spuiten met een tankautospuit en kijken in een ambulance. Zo konden ze even vergeten dat ze ziek waren.

Vlaai
Dat het initiatief breed gesteund werd, bleek ook uit de toezeggingen van sponsoren, die spontaan vlaai, drankjes en een lunch regelden en zorgden voor materiaal en muziek. “Dit is een dag, waar iederéén blij van wordt”, meent Weyenberg. Dat gold in elk geval ook voor alle studenten die zich hadden opgegeven om de kinderen te ontvangen en te begeleiden, lunch te serveren en te helpen met op- en afbouwen. Weyenberg: “Iedereen kon doen wat hij of zij leuk vindt. Daardoor was het al bij voorbaat een geslaagde dag. En voor Match is dit een creatieve manier om studenten en de stad samen te brengen.” Dat werd ook gedeeld door iemand van de aanwezigen, die op Facebook reageerde:

Goed werk Match Maastricht. Heb het gezien bij AZM, die gezichtjes geweldig, gewoon kippenvel. Top!

Het kan dan ook bijna niet anders dan dat er volgend jaar weer ‘Een dag niet ziek’ komt. “Dit soort evenementen zijn in de zorg steeds meer wegbezuinigd. Maar als de studenten het regelen en er zijn genoeg vrijwilligers, dan is het voor de hulpdiensten ook behapbaar. Zo profiteert iedereen mee.”

Tekst: Meyke Houben (Thuis in Maastricht)
Fotografie: Jean-Pierre Geussens (focus22)