Promotie Yuanyuan Zhu

Promotores: Prof. Dr. Hans Savelberg, Prof. Dr. Diana Dolmans, Prof. Dr. Eleonore Köhler, Prof. Dr. Rashmi Kusurkar

Trefwoorden: Autonome motivatie, Basispsychologische behoeften, Leeromgevingen, Hoger onderwijs
 

"Driven to Learn: Understanding and supporting student autonomous motivation in health professions education"


Autonome motivatie is aangetoond een positieve invloed te hebben op studenten in het hoger onderwijs, waaronder verbeterde betrokkenheid in de klas, academische prestaties en algemeen welzijn. Echter, studenten kunnen uitdagingen ondervinden bij het ontwikkelen van autonome motivatie in hun leeromgevingen. De Zelfbepalings Theorie (ZBT) biedt een waardevol kader voor het begrijpen en bevorderen van autonome motivatie door het belang van het ondersteunen van de basispsychologische behoeften van studenten te benadrukken. Leeromgevingen die deze behoeften—autonomie, competentie en verbondenheid—ondersteunen, dragen bij aan een grotere autonome motivatie en welzijn. Deze thesis verkende hoe we de basispsychologische behoeften van studenten, autonome motivatie en welzijn kunnen begrijpen en ondersteunen binnen het onderwijs in gezondheidszorgprofessionals.

Klik hier voor de livestream.

Lees ook