17 dec
12:00

Promotie Mw. Ester Serra Mingot, MSc. - Joint doctoral degree Aix Marseille University - UM

Promotores: prof.dr. V. Mazzucato, prof.dr. V. Baby-Collin, Aix Marseille University

Trefwoorden: Afrikaanse migranten, sociale bescherming, transnationalisme, Soedan, transnationale families

“Protecting across Borders; Sudanese Families across the Netherlands, the UK and Sudan”

Tegenwoordig leven steeds meer mensen over landsgrenzen heen en ontwikkelen zij banden en verantwoordelijkheden in meer dan één natiestaat. Traditionele formele socialezekerheidsstelsels zijn echter ontworpen met het oog op bevolkingsgroepen die op één plaats verblijven en aan een enkel land zijn gebonden. In dit proefschrift wordt onderzocht welke strategieën migranten ontwikkelen om te voorzien in hun eigen behoeften, en/of de behoeften van hun familieleden, aan sociale bescherming. Deze strategieën omvatten een reeks formele en informele elementen van verschillende instellingen (zoals staten, markten, derdesectororganisaties of informele sociale netwerken). Hieruit blijkt dat de grenzen tussen formele en informele categorieën vervagen bij beschouwing van de verscheidene combinaties van institutionele voorzieningen waarvan migranten en hun familieleden gebruikmaken. Zelfs als bepaalde formele voorzieningen beschikbaar zijn voor individuele migranten, zijn deze niet per definitie de voorkeursoptie voor de sociale bescherming van de familie. Het flexibele karakter van de informele voorzieningen binnen de familie zou de voorkeur kunnen krijgen omdat hierdoor meerdere met elkaar verbonden gebieden kunnen worden gedekt, waardoor familieleden verweven raken in een web van intergenerationele reciprociteit dat tijd en landsgrenzen overstijgt.