Huisstijl
Wanneer we kiezen voor een organisatie of een product, dan speelt de feel-good factor een belangrijke rol. Met name jonge mensen zien organisaties, dus ook universiteiten, als een 'merk'. 80% van een merkbeeld wordt gevormd door ervaringen: bij de UM bestaat dit uit het onderwijs, het onderzoek en de organisatie als geheel. De resterende 20% wordt gevormd door media-uitingen zoals brochures en advertenties. Hier dient de universiteit zich te onderscheiden met inhoud van hoogwaardige kwaliteit.
Bij het Huisstijlbureau werkt de centrale huisstijlcoördinator Mariken van Meteren, die intensief contact onderhoudt met de 15 decentrale huisstijlcoördinatoren die werkzaam zijn binnen de faculteiten, de schools, de servicecentra, de UM Holding en het Maastricht University Office. Deze decentrale coördinatoren hebben een adviserende, controlerende en signalerende functie m.b.t. het toepassen van de huisstijl voor het eigen organisatieonderdeel. Het Huisstijlbureau is verantwoordelijk voor het beheer van deze digitale handleiding.
Mariken van Meteren
Minderbroedersberg 4-6, kamer 2.119
6211 LK Maastricht
P.O. Box 616
6200 MD Maastricht
+31 6 34 38 0997
m.vanmeteren@maastrichtuniversity.nl
Bekijk een overzicht van huisstijlcoordinatoren per organisatie-onderdeel
Reputatie
De Universiteit Maastricht is er in korte tijd in geslaagd om een stevige positie te veroveren in het Europese universitaire bestel. Het handhaven en uitbouwen van deze positie is afhankelijk van vele factoren. Een goede en eenduidige beeldvorming speelt daarbij een nadrukkelijke rol. Het instrument om deze beeldvorming visueel vorm te geven is de UM-huisstijl. Via de huisstijl wordt zichtbaar gemaakt dat faculteiten, schools, onderzoekscholen, instituten, servicecentra, etc. onderdeel uitmaken van de Universiteit Maastricht.
1 organisatie, 1 huisstijl
De huisstijl is de visuele identiteit van de universiteit en dient het innovatieve en internationale karakter van de Universiteit Maastricht te ondersteunen en bij te dragen aan een sterke profilering van de instelling als één organisatie. Het gezichtsbepalende beeldmerk (twéé driehoeken) dat in combinatie met het woordmerk (naam universiteit) het UM-logo vormt, is nog steeds de basis voor de gerevitaliseerde huisstijl van de UM.
Één UM-familie
De huisstijl is hoofdzakelijk monolitisch van aard, één organisatie, één naam en één visuele identiteit. Echter de aan de UM verbonden A-merken zoals bijvoorbeeld onderzoekscholen en instituten kunnen zich in beeld (typografisch) positioneren met een endorsed identiteit (zie hiervoor ook het kwadrantenmodel en merkprofilering). Tegelijkertijd blijft er echter sprake van één duidelijke herkenbare UM-familie met één logo. De organisatieonderdelen die zich als A-merk mogen profileren zijn vermeld in de geautoriseerde namenlijst van de UM.
Huisstijlgereedschap
De huisstijl is opgebouwd uit een aantal basiselementen zoals het logo, het kleurengamma, de typografie, de grids en de stijlkenmerken. Gezamenlijk vormen deze het basisgereedschap van de ontwerper. De kracht van de huisstijl staat of valt met de logische toepassing van dit basisgereedschap.
Aangezien het aantal informatiedragers praktisch eindeloos is, kunnen we op deze site niet “alle vragen” over de huisstijl beantwoorden. Dit is overigens ook niet de bedoeling. De UM heeft er voor gekozen de huisstijl aan de hand van de vraag van de interne opdrachtgevers (met hun specifieke doelgroepen) verder uit te bouwen. Deze opdrachtgevers worden hierbij echter wel gevraagd om – bij toepassing van de huisstijl op nieuwe informatiedragers – een vast traject te bewandelen. Onderdeel van dit traject is gebruik te maken van een aantal preferred suppliers. Deze vormgevers, fotografen, drukkers, printshops, etc. voldoen aan een aantal kwaliteitseisen en ze zijn op de hoogte van de meest actuele UM-huisstijlregels.
Procedure
Het Huisstijlbureau van de afdeling Marketing en Communicatie coordineert het gebruik van de UM huisstijlregels. Ze werken nauw samen met de decentrale huisstijlcoördinatoren bij de faculteiten, service centra en het Maastricht University Office, die ieder verantwoordelijk zijn voor het gebruik van de huisstijl binnen hun organisatie-onderdeel.
De huisstijl bestaat uit besluiten van het College van Bestuur in, die overleg met het management team van UM zijn genomen. Hierin worden de basiselementen van de huisstijl uiteengezet. Deze besluiten bevatten ook een lijst met geautoriseerde namen van alle UM-onderdelen en een lijst met alle UM onderdelen die verplicht zijn om de huisstijl te volgen. In de lijst staat ook in welke mate ieder onderdeel verplicht is om aan de huisstijl te voldoen.
Decentrale huisstijlcoördinatoren
Het Huisstijlbureau werkt met 15 decentrale huisstijlcoördinatoren die werkzaam zijn binnen de faculteiten, de schools, de servicecentra, de UM Holding, en het Maasticht University Office. Deze decentrale coördinatoren hebben een adviserende, controlerende en signalerende functie m.b.t. het toepassen van de huisstijl voor het eigen organisatieonderdeel. Het Huisstijlbureau is verantwoordelijk voor het beheer van deze digitale handleiding.
Decentrale huisstijlcoördinatoren:
Lina Nelissen
School Office GROW
Faculty of Health, Medicine and Life Sciences
a.nelissen@maastrichtuniversity.nl
Tara de Koster
Bedrijfsbureau CD, School for Cardiovascular Diseases (CARIM)
Faculty of Health, Medicine and Life Sciences
t.dekoster@maastrichtuniversity.nl
Peggy Bisschoff
Bedrijfsbureau MHeNs, School for Mental Health and Neuroscience (MHeNs)
Faculty of Health, Medicine and Life Sciences
p.bisschoff@maastrichtuniversity.nl
Sandra Zimny
RNL (Radio Nucliden Laboratorium)
Faculty of Health, Medicine and Life Sciences
s.zimny@maastrichtuniversity.nl
Ruben Beeckman
Faculty of Health, Medicine and Life Sciences
ruben.beeckman@maastrichtuniversity.nl
Erik Verheij
Faculty of Science and Engineering (FSE)
erik.verheij@maastrichtuniversity.nl
Maria Kalivas
Finance
m.kalivas@maastrichtuniversity.nl
Mariëlle van Well
Student Services Centre /Language Centre
m.vanwell@maastrichtuniversity.nl
Thom Frijns
Faculty of Psychology and Neuroscience (FPN)
thom.frijns@maastrichtuniversity.nl
Pauline Heinrichs
Student Services Centre
pauline.heinrichs@maastrichtuniversity.nl
Eva Durlinger
Faculty of Arts and Social Sciences
e.durlinger@maastrichtuniversity.nl
Thomas Soplanit
Faculty of Law
T.Soplanit@maastrichtuniversity.nl
Dana Hehalatu
University Library
d.hehalatu@maastrichtuniversity.nl
Bente van Melick
School of Business and Economics
b.vanmelick@maastrichtuniversity.nl
Loes Pustjens
School of Business and Economics
m.pustjens@maastrichtuniversity.nl