Van hbo-bachelor naar wo-master

Wil jij na het afronden van je hbo-opleiding nog verder studeren in het wetenschappelijk onderwijs (wo)? Bijvoorbeeld omdat je passie hebt voor een bepaald vakgebied en je je kennis hierover naar een hoger niveau wilt tillen?

Je je kansen op de arbeidsmarkt wilt vergroten en je een academisch denk- en werkniveau wil bereiken? Dan ben je bij de Universiteit Maastricht aan het juiste adres! De instroom eisen verschillen per opleiding; soms moet je een schakeljaar doen of een pre-master en in sommige gevallen kun je instromen door een toelatingstoets te maken.

Om je een helder beeld te geven, vind je op deze pagina een kort overzicht van de belangrijkste verschillen tussen hbo en wo. Daarnaast vind je een overzicht van alle faculteiten met een toelatingstraject voor hbo-afgestudeerden die een wo-master willen volgen.

Verschillen hbo-wo

wetenschappelijk onderwijs hoger beroepsonderwijs
W = Waarom H = Hoe
Abstract, analytisch Concreet, praktisch gericht