Taal
  • Engels
Format
  • Voltijd
Startdatum
  • September
Locatie
  • Maastricht
Evenementen

Bachelor

Digital Society

Duik in de complexe relaties tussen technologie, bedrijfsleven, ethiek, mensen en planeet. Leer digitale systemen te analyseren, begrijpen en creëren. Beheers de wetenschap achter GenAI, online veiligheid, sociale media-algoritmen en een duurzame digitale toekomst.

Evenementen
FASoS shoot 2025

Waarom deze studie?

We leven in een wereld waarin digitale technologie elk aspect van ons leven vormgeeft: van sociale media-algoritmes die onze overtuigingen en keuzes beïnvloeden tot AI die op radicale wijze industrieën en banen transformeert. In zo’n wereld is het vermogen om digitalisering kritisch te begrijpen en er op verantwoorde wijze mee om te gaan niet alleen essentieel – het zorgt ervoor dat je een stap voorloopt.

Dat is precies wat je leert in de bachelor Digital Society (BA DS) aan de Universiteit Maastricht.

Ons programma biedt je een unieke combinatie van kennis, vaardigheden en denkwijzen, zodat je digitale technologieën (zoals AI en VR) van binnenuit begrijpt, er op verantwoorde en ethische wijze mee kunt creëren, en ‘bruggen’ kunt bouwen tussen verschillende belanghebbenden (van ingenieurs tot ontwerpers tot beleidsmakers).

Kortom, de BA DS draait om denken, doen en zorgen – om zo een betere digitale toekomst te creëren voor mens en planeet.

BA DS

Wat betekent dit voor jou?

Bekijk deze drie redenen waarom wij – en onze studenten – vinden dat jij de BA Digital Society zou moeten studeren.

Bereid je voor op de banen van morgen!

De BA DS is een toekomstgericht programma dat je voorbereidt op de banen van morgen. In het komende decennium zullen digitale technologie, AI en automatisering wereldwijd veel banen veranderen. Volgens instellingen zoals het World Economic Forum en de Europese Commissie zullen er meer dan 50 miljoen nieuwe functies ontstaan die specifieke digitale kennis en vaardigheden vereisen. De BA DS helpt je om klaar te zijn voor een toekomst waarin digitale en algoritmische geletterdheid net zo fundamenteel is als lezen en schrijven.

Word een ‘bruggenbouwer’

Een van de meest waardevolle vaardigheden in de digitale economie van vandaag én morgen is het vermogen om te kunnen vertalen tussen experts uit verschillende domeinen en disciplines. Dankzij de interdisciplinaire aanpak van de BA DS word jij zo’n bruggenbouwer—iemand die de taal spreekt van technologen, beleidsmakers, ontwerpers én gebruikers.
Door digitale verschijnselen te bestuderen vanuit sociologisch, ethisch, technisch, politiek en economisch perspectief, ontwikkel je een breed inzicht dat je in geen enkele monodisciplinaire opleiding kunt verkrijgen. Als afgestudeerde van BA DS faciliteer je vol vertrouwen gesprekken en onderhandelingen tussen vakgebieden, terwijl je erop toeziet dat technologische ontwikkelingen aansluiten bij menselijke waarden en behoeften.

Bereid je niet alleen voor op de digitale toekomst—CREËER het!

Net zoals architectuur en stadsplanning de basisstructuur van een stad vormen—en daarmee ons dagelijks leven beïnvloeden—zo bepalen digitale systemen zoals algoritmes en AI hoe we online leven.
We hebben experts nodig met de kennis, vaardigheden en mindset om digitale omgevingen te creëren waarin we verantwoord en duurzaam kunnen leven.

De BA Digital Society leidt je niet op tot programmeur, hacker of influencer. Maar je steekt wél de handen uit de mouwen met de basisprincipes van programmeren, cyberveiligheid, digitale communicatie en nog veel meer.

Als afgestudeerde van BA DS word jij een digitale ‘architect’ van morgen: iemand die opnieuw durft te bedenken wat mogelijk (en nodig!) is voor mens en planeet, en die weet hoe dat digitaal en duurzaam gerealiseerd kan worden.

In een steeds digitaler wordende wereld, waarin elk aspect van ons leven wordt beïnvloed door digitale technologieën, hebben we experts nodig die de verbanden begrijpen tussen digitalisering en maatschappelijke verandering.

Jouw skillset voor de digitale samenleving

Kritisch denken

  • Digitale systemen, maatschappelijke impact en ethische dilemma’s begrijpen én bevragen.
  • Voorbeeld: Analyseren hoe sociale media-algoritmes het publieke debat beïnvloeden.

 

Creatieve houding

  • Ontwerpen van innovatieve oplossingen, verkennen van mogelijkheden en experimenteren met technologieën.
  • Voorbeeld: Het bouwen van een prototype voor een digitale tool of app die echte problemen aanpakt.

 

Samenwerkende mindset

  • Interdisciplinair werken, perspectieven innemen, complexe systemen begrijpen, betrokkenheid tonen en verschillende invalshoeken integreren.
  • Voorbeeld: Een groepsproject over de kruising tussen AI, privacy en beleid.
Digital Society 2

Internationale leeromgeving

Gevestigd in het hart van Europa en met 60% van alle studenten afkomstig uit het buitenland, worden aan de Universiteit Maastricht thema’s besproken die écht wereldwijd relevant zijn.
Binnen de Universiteit Maastricht en de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen is de BA Digital Society een van de meest internationale opleidingen, met meer dan 90% internationale studenten.

Dat betekent dat onze klassen écht internationaal zijn. Hier bespreek je onderwerpen zoals vrijheid van meningsuiting, duurzaamheid, surveillance en AI met medestudenten uit alle hoeken van de wereld—studenten die soms heel andere definities en ideeën hebben over deze thema’s.

Waarom Maastricht, waarom nu?

Digital Society aan de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen van de Universiteit Maastricht is een écht unieke bacheloropleiding in Nederland en de buurlanden. Combineer een curriculum dat interdisciplinair, toekomstgericht en praktisch is met de moderne faciliteiten van een van Europa’s meest innovatieve universiteiten en een stad die bekendstaat om haar bruisende studentenleven, en je krijgt een opleiding die echt uniek is. De BA DS is ingebed binnen de Universiteit Maastricht, die bekendstaat om haar kenmerkende onderwijsaanpak van PGO en haar internationale klassen.

Maastricht Vrijthof

Probleemgestuurd Onderwijs (PGO)

Probleemgestuurd onderwijs, kortweg PGO, betekent kleinschalig onderwijs waarbij studenten zelf de regie hebben over hun leerproces.

“Aan de UM is leren actief. Je zit niet alleen maar te luisteren en aantekeningen te maken. Jouw vragen en nieuwsgierigheid sturen het leerproces.”

PGO is eigenlijk een mix van elke week:
(A) één of twee hoorcolleges,
(B) meerdere tutorials in kleine werkgroepen van 10 tot 15 studenten, en
(C) veel zelfstudie ter voorbereiding op tutorials, hoorcolleges en opdrachten.

De fundamentele principes van PGO zijn: Constructief, Contextueel, Collaboratief en Zelfgestuurd.

Bij de BA DS betekent dit:

Digital Society 3
  • Constructief onderwijs — “Leren door te doen”

Leren bij de BA DS draait om actief en betrokken zijn. In plaats van alleen feiten uit je hoofd te leren, helpen we je nieuwe ideeën te verbinden met wat je al weet. Dit proces zorgt er niet alleen voor dat de informatie beter blijft hangen, het helpt je ook om goed onderbouwde meningen te vormen, een dieper begrip te ontwikkelen en echte kennis, vaardigheden en attitudes op te bouwen die blijven. Het gaat niet om het volproppen van je hoofd, maar om het construeren van je begrip vanuit ervaring en interactie met medestudenten, docenten en professoren.

  • Leren in een relevante context — “Leren dat ertoe doet”

Laten we eerlijk zijn: leren voelt veel betekenisvoller als het verband houdt met echte maatschappelijke kwesties. Daarom richten we ons bij de BA DS op cases die er echt toe doen in de samenleving van vandaag. Of het nu gaat om het onderzoeken van controversiële onderwerpen in wetenschap en maatschappij (denk aan surveillance, sociale mediaverboden en AI), het oplossen van professionele uitdagingen of het duiken in academische puzzels, je leert problemen aanpakken die kritisch denken én creativiteit vereisen. Zo neem je niet alleen theorie op, maar leer je die in context te plaatsen en, nog belangrijker, in de praktijk te brengen.

  • Samenwerkend leren — “Samen leren”

Bij de BA DS geloven we dat leren het beste gaat als je het samen doet. Ideeën bespreken, perspectieven bevragen en feedback geven aan medestudenten is essentieel. Het versterkt niet alleen je eigen diepgaande begrip, maar helpt je ook om dingen vanuit andere invalshoeken te zien. Bij Digital Society is leren een gedeelde verantwoordelijkheid en samenwerking staat centraal in wat we doen. Want complexe digitale problemen oplossen is zelden een solospel.

  • Zelfgestuurd onderwijs — “Leren met eigenaarschap”

Hier bij de BA DS ben jij de regisseur van je eigen leerproces. Van het plannen van je studie tot het evalueren van je voortgang, jij neemt het voortouw. Geen zorgen – onze tutors en docenten begeleiden en ondersteunen je bij elke stap. Naarmate je vordert, word je beter in het managen van je eigen leerproces, wat je het vertrouwen en de vaardigheden geeft om ook na je afstuderen te blijven groeien. Lifelong learning!

UM en FASoS campus tour

Welkom bij de FASoS-campus tour! In deze video neemt een van onze student-ambassadeurs je mee op ontdekkingstocht door onze faculteit, het centrum van de stad en alle belangrijke gebouwen van de UM.

Wil je nog meer verkennen? Tijdens onze Open Dagen, Experience Days en Introductiedagen bieden we ook campusrondleidingen aan.

Veel plezier met de tour!