PREMIUM-studenten presenteren bevindingen UM-MACIMIDE PREMIUM project
Begin juli organiseerde een interdisciplinair team van PREMIUM-studenten een workshop over de bevindingen van het UM-Macimide PREMIUM-project aan hun stakeholders, waaronder woningcorporaties, VluchtelingenWerk en de gemeente Maastricht.
Het project werd uitgevoerd door Vienna Kooijman (FPN), Mercedes Quammie (FPN), Sarai Suarez Louzao (UNU-Merit) en Harres Yakubi (UNU-Merit), onder leiding van Natasja Reslow (Law).
De studenten schreven een rapport over de implementatie van het nationale vluchtelingenintegratiebeleid op lokaal niveau, specifiek gericht op onderwijs en huisvesting van vluchtelingen in Maastricht.
Uit hun bevindingen blijkt dat:
- vluchtelingen niet worden opgenomen in discussies over hoe integratiestrategieën kunnen worden verbeterd
- door de privatisering van de taalcursussen Nederlands, de voortgang van het taalonderwijs aan de vluchtelingen niet wordt gevolgd
- de taaldocenten niet getraind zijn in omgang met de cultuurverschillen
Er zijn een aantal best practices van de gemeente Maastricht geïdentificeerd, zoals het Match project, dat de sociale betrokkenheid van UM-studenten wil vergroten. De presentatie van het rapport werd gevolgd door een interactieve workshop, waarin de deelnemers hun bevindingen en plannen bespraken.
Lees ook
-
Samen bouwen aan een toekomstbestendig kennis- en innovatie-ecosysteem in Noord-Limburg
HAS green academy en de Universiteit Maastricht hebben op 12 juni een intentieverklaring ondertekend voor verdere samenwerking. Een belangrijke stap richting een meerjarige, strategische samenwerking in Venlo, waarin we onze krachten bundelen voor de regio, specifiek gericht op de Brightlands Campus...
-
Maastricht Montesquieu Instituut (MMI) opgeheven per 1 september 2025
MMI wordt per 1 september 2025 opgeheven; onderzoek wordt elders voortgezet.
-
De UM staat pal voor academische vrijheid en internationaal recht
De wereld beleeft onrustige tijden. Het verschrikkelijke geweld in onder andere Gaza en Oekraïne, maar ook anti-academische tendensen in bijvoorbeeld de Verenigde Staten, leiden ook bij ons tot discussies: van hoe universiteiten zich moeten verhouden tot ontwikkelingen in de wereld, tot hoe we...