Nieuwe 'FAIR' principles voor transparant (her)gebruik van wetenschappelijke data
Gisteren zijn de FAIR Guiding principles voor wetenschappelijk datamanagement en data stewardship gepubliceerd in een uitgave van de Nature Publishing Group. Een grote stap voorwaarts in het hergebruik van wetenschappelijke data en Open Science, een belangrijk thema in het huidige Nederlandse EU voorzitterschap.
Het initiatief voor de ontwikkeling van de FAIR principles komt voort uit een workshop van het Lorentz Center in 2014, waar diverse stakeholders discussieerden over publicatie van wetenschappelijke data. Vanuit de Universiteit Maastricht was prof. dr. Chris Evelo, bijzonder hoogleraar Bioinformatics for Integrative Systems Biology, bij dit proces betrokken.
De FAIR principles richten zich op best practices rond het publiceren van wetenschappelijke data, en dan wel zo’n manier dat de data vindbaar, toegankelijk, interoperabel en herbruikbaar (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable) worden voor mens én computer.
FAIR data management zal in toenemende mate verplicht worden gesteld door subsidieverstrekkers, en de principes vinden weerklank bij oa Horizon 2020, the European Science Cloud en de NIH.
Lees ook
-
Roy Broersma (CEI): Aestuarium begeleiden van idee tot onderneming
Roy Broersma, director of the Center for Entrepreneurship & Innovation (CEI) at SBE, has been closely involved in guiding Aestuarium from an early student startup to a growing venture. From spotting their potential during the Brightlands Startup Challenge supporting them through CEI.
-
Ondanks ruimere arbeidsmarkt voorlopig geen einde aan krapte in de zorg, onderwijs en techniek
Interessante bevindingen uit het rapport ‘De arbeidsmarkt naar opleiding en beroep tot 2030’ van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht.
-
Een krachtig onderwijsnetwerk voor Brabant en Limburg: betere aansluiting, minder uitval
Op 24 november 2025 tekenen scholen voor voortgezet onderwijs (VO) en instellingen voor hoger onderwijs (HO) in Brabant en Limburg voor het Onderwijsnetwerk Zuid-Nederland: één VO-HO-netwerk dat de doorstroom van leerlingen naar vervolgstudies verbetert en studie-uitval verlaagt.