Boukje Compen, Ph.D. (B.C.M.)

Boukje Compen is universitair docent, verbonden aan de afdeling Onderwijsontwikkeling & Onderwijsonderzoek (O&O) en de School of Health Professions Education (Faculty of Health, Medicine and Life Sciences). Zij combineert haar werk voor de taakgroep Docentprofessionalisering met haar rol als vice director van de Master of Health Professions Education (MHPE), en met onderwijsactiviteiten in de opleidingen Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen.

Haar onderzoek richt zich op het koppelen van onderwijstheorie en -praktijk, met bijzondere interesse in hoe docentprofessionalisering docenten kan ondersteunen bij het creëren van inclusieve leeromgevingen. Samen met promovendi onderzoekt zij hoe docenten kunnen inspelen op diverse leerbehoeften van studenten en kunnen bijdragen aan het gevoel van identity safety binnen kleinschalig onderwijs. Een andere lijn binnen haar onderzoek verkent docentidentiteit onder zorgprofessionals, die hun onderwijs combineren met patiëntenzorg en onderzoek. Boukje onderzoekt onder meer hoe onderwijs niet alleen wordt gevormd door competenties, maar ook door hoe individuen zichzelf zien als docent, evenals door contextuele factoren in hun werkomgeving.