Vice-voorzitter Europese Commissie bezoekt ET Pathfinder

‘Euregio heeft goud in handen met de Einstein Telescope’

‘Met de Einstein Telescope hebben Limburg en deze euregio goud in handen. De faciliteiten en de omgeving voor wetenschappers zijn hier prima op orde en de infrastructuur is goed. Ik ben heel erg onder de indruk van de Einstein Telescope en zal vanuit Europa steun geven aan deze regio die goud in handen heeft. Er is wereldwijd vraag naar deze technologie. Ook de ET Pathfinder is wereldwijd al een uniek staaltje van wetenschap.’

Met dat statement sloot de eerste vicevoorzitter van de Europese Commissie, Frans Timmermans, vrijdag 10 maart zijn bezoek aan de ET Pathfinder en het projectbureau van de Einstein Telescope af. Frans Timmermans was op uitnodiging van de (Nederlandse) Provincie Limburg onder andere in Maastricht te gast. Hier werd hij bijgepraat over de status en planning van de telescoop en kregen de gasten een toelichting over de ET-Pathfinder.

Magie van onderzoek naar zwaartekrachtsgolven
Stefan Hild, hoogleraar experimentele natuurkunde aan de Universiteit Maastricht en projectleider van de ET Pathfinder, sprak over de ‘magie’ van onderzoek naar zwaartekrachtsgolven voor de wetenschap. Hij schetste hoe het onderzoekswerk voor de ET Pathfinder een solide basis legt voor de Einstein Telescope. Inmiddels werken 25 universiteiten uit 7 landen samen binnen de ET Pathfinder. Ook vanuit Japan en de Verenigde Staten is er veel belangstelling.

Phd-student Zeb van Ranst illustreerde aan de hand van voorbeelden dat de Einstein Telescope in de toekomst nieuwe technologieën oplevert die ook buiten het wetenschappelijk veld bruikbaar zijn.

Vlaanderen op bezoek
Later die dag was een Vlaamse delegatie te gast bij het Einstein Telescope-projectbureau. Op uitnodiging van gedeputeerde Stephan Satijn waren onder anderen de Belgisch-Limburgse gouverneur Jos Lantmeesters en gedeputeerde Ann Schevenels van Vlaams Brabant naar Maastricht gekomen.

Ook hier gaf directeur Guido Derks een toelichting over de grensoverschrijdende samenwerking, die de basis is om over enkele jaren een sterk bidbook te presenteren. Hij noemde de economische en de sociaal-maatschappelijke kansen die de komst van de Einstein Telescope oplevert. Universitair docent Gideon Koekoek van de Universiteit Maastricht nam het gezelschap mee in die magische wereld van de wetenschappelijke mogelijkheden en uitdagingen.