YUFE ontvangt €2 miljoen voor onderzoek en innovatie

Het nieuwe YUFERING-project (Young Universities for the Future of Europe Transforming Research and Innovation through Europe-wide KNowledGe Transfer) ontvangt de Horizon 2020 Science with and for Society-beurs (SwafS) voor samenwerkingsverbanden van Europese universiteiten. De universiteit van Cyprus zal het YUFERING-project coördineren in nauwe samenwerking met de Universiteit Maastricht, de coördinator van de YUFE Alliance.

YUFE wil kennis genereren om maatschappelijke, milieu- en economische transities mogelijk te maken, in antwoord op lokale en wereldwijde uitdagingen zoals de digitalisering van de maatschappij of het herstel na covid-19. Het YUFERING-project zet zich in voor een maatschappelijk verantwoord, verbonden Europees onderzoeks- en innovatielandschap.

YUFERING bouwt voort op de al bestaande samenwerking tussen YUFE-partners en heeft de volgende doelstellingen:

• Het promoten en implementeren van open wetenschap als het nieuwe normaal;
  • Het ontwikkelen van een gemeenschappelijke onderzoeks- en innovatieagenda voor YUFE-instituten;
  • Het promoten van een waarderings- en beloningssysteem voor onderzoek en innovatie, en een open arbeidsmarkt voor onderzoekers;
  • Het versterken van samenwerkingsverbanden tussen de wetenschap en het bedrijfsleven die bevorderlijk zijn voor onderzoeks- en innovatie-ecosystemen in Europa en daarbuiten.

YUFERING draagt bij aan de veranderingen die nodig zijn voor de ontwikkeling van onderzoek en innovatie aan Europese universiteiten. YUFERING zal, samen met alle relevante stakeholders, een blauwdruk ontwikkelen voor de Europese Onderzoeksruimte (ERA) van de toekomst. Dit onderzoeks- en innovatiesysteem zal gebaseerd zijn op hoogwaardige prestaties, inclusiviteit, verbeterde kennisoverdracht, maatschappelijke betrokkenheid en samenwerking tussen landen en sectoren.

De Universiteit Maastricht is de coördinator van de YUFE-alliantie, een belangrijk strategisch partnerschap van tien jonge universiteiten met een intensief onderzoeksprogramma, die de krachten hebben gebundeld. Zij streven naar een niet-elitaire, open en inclusieve Europese universiteit waar de student centraal staat, en die gebaseerd is op de samenwerking tussen instituten voor hoger onderwijs, de publieke en private sector en burgers. Prof. dr. Martin Paul, voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Maastricht, is momenteel voorzitter van de YUFE Alliance.