Terugblik: Hoe zijn de eerste 3 Sustainability Days verlopen?

Het UM Green Office heeft de FASoS, SBE en Law Green Teams de afgelopen weken ondersteund tijdens hun 3 Sustainability Days. De nieuwe structuur van de Sustainability Days 2024 - verspreid over april, mei en juni in tegenstelling tot de compacte Sustainability Week 2023 - is onderdeel van de focus van het nieuwe Green Network op het promoten van duurzaamheidsinitiatieven met een "bottom-up" benadering onder leiding van studentenleiders. We hopen dat de evenementen van de Dag van de Duurzaamheid een publiek bereiken op alle faculteiten buiten de kring van de duurzaamheidsorganisatie. Terwijl we de 3 voorgaande dagen samenvatten, nodigen we studenten en medewerkers van alle faculteiten uit om onze resterende 3 dagen met FPN, FSE en FHML en ons Sustainability Festival in de Sustainability Hub.

Wil je meer weten over de aankomende Sustainability Days in mei en juni? Bekijk dan de webpagina.

Aankomende Sustainability Days:

FASoS Day Highlight: Workshop Fermentatie

FASOSFerment
Enkele studenten die de workshop Fermentatie met Mibis Munchies hebben gevolgd.

Het highlight van de FASoS Day was toch vooral de Fermentatie Workshop die samen met Mibis Munchies, een lokale fermentatie start-up, werd georganiseerd. Het maximum van 25 zitplaatsen stroomde vol op de dag nadat het was aangekondigd. Alle studenten waren betrokken en super enthousiast met hun ingemaakte groenten om mee naar huis te nemen. Het FASoS Green Team zal deze workshop in de toekomst op grotere schaal herhalen. Andere evenementen van de FASoS-dag kenden een vergelijkbaar succes, waaronder de Snowball Effect Expositie en het Repair Café. De Snowball Effect Expositie bleef zelfs de hele week staan, zodat docenten en studenten nog meer gelegenheid hadden deze te bekijken. Het Repair Café hielp studenten met verschillende kapotte voorwerpen, voornamelijk kleding, om de juiste reparaties uit te voeren. Het team hoopt volgend jaar meer Repair Cafés te houden, waarbij IT-personeel kan helpen met reparaties aan elektronische apparaten.

The FASoS Sustainability Day vond plaats op woensdag 17 april, 2024.

SBE Day Highlight: CiRCEE Workshop

CiRCEE
UM-student and CiRCEE oprichter, Lily Pepper, presenteert 'How To Build Your Own Circular Business workshop'

Tijdens de SBE Sustainability Day, werd een een Climate Fresk workshop gehouden. Climate Fresk is een interactief teamspel dat is ontworpen om spelers op organische wijze kennis te laten maken met de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering. Klimaat Fresks worden het hele jaar door regelmatig gehouden door Green Teams, omdat ze een boeiend en educatief middel zijn om mensen bewust te maken van duurzaamheid. De workshop op SBE Day was een groot succes.

Tijdens het middagprogramma genoten deelnemers van een workshop met het circulaire modebedrijf CiRCEE, waar de UM-student-oprichter Lily Pepper uitleg gaf over "How To Build Your Own Circular Business." De verschillende deelnemers waren zeer geïnteresseerd en betrokken tijdens de workshop. Voor de toekomst is het SBE Green Team van plan externe partners te blijven uitnodigen voor gezamenlijke activiteiten aan de UM. De activiteiten zijn zeer waardevol zijn voor het begrip van duurzame ontwikkeling aan de UM en in de Maastrichtse gemeenschap.

De SBE Sustainability Day vond plaats op woensdag 25 april, 2024.

Law Day Highlight: Climate Fresk

Fresk
Studenten die deelnemen aan de Klimaat Fresk workshop, gefaciliteerd door het Law Green Team.

Het Law Green Team was het laatste facultaire team dat dit jaar werd gevormd binnen het UM Green Network, dus ze waren enthousiast om de activiteiten voor hun Sustainability Day te plannen. Ze hielden ook een Climate Fresk workshop, waar studenten van genoten.
Het openingscollege met Prof. Peeters over Klimaatneutraliteit in de EU en het gastcollege met Greenpeace over Klimaatprocesvoering trokken een menigte van bekende rechtenstudenten. Duurzaamheidslezingen en -dialogen worden het hele jaar door gehouden, dus we zouden de Sustainability Days kunnen gebruiken als kansen voor innovatieve, niche- en samenwerkingsactiviteiten om studenten en medewerkers van buiten de UM duurzaamheidsbubbel te lokken.

De Law Sustainability Day vond plaats op woensdag 15 mei, 2024.

Door: Katherine Kirkpatrick, UM Green Office