Jan Nijhuis benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau

Op woensdag 1 mei ontving prof. dr. Jan Nijhuis de Koninklijke onderscheiding Officier in de Orde van Oranje Nassau, vanwege zijn grote inzet op wetenschappelijk en maatschappelijk gebied. Nijhuis ontving de onderscheiding uit handen van Dieudonné Akkermans, burgemeester van de gemeente Eijsden-Margraten.

Internationale gynaecoloog met passie voor wetenschap, onderwijs en medemens

Op nationaal en internationaal niveau inspireert Nijhuis mensen in de gynaecologie en verloskunde. Zijn bekendheid heeft hij te danken aan zijn baanbrekend onderzoek op het terrein van de foetale gedragingen. Hierdoor heeft hij meerdere publicaties op zijn naam staan. In 1993 ontving Nijhuis ‘De Snoo van ’t Hoogerhuijs’-onderscheiding voor zijn perinatale onderzoek. Tevens werd hij benoemd tot ‘honorary member of the academic staff’ bij de University of Reading in het Verenigd Koninkrijk.

Veel inzet voor kwaliteit en verbetering van de verloskundige zorg

Professor Nijhuis is actief in diverse commissies en adviesorganen in zijn vakgebied. Zo vertegenwoordigt hij Nederland binnen de ‘Euro-Peristat working group’. Ook initieerde hij de cursussen ‘Managing Obstetric Emergencies & Trauma’ en ‘Foetale bewaking’. Gedurende zijn hele carrière zette Nijhuis zich in voor de kwaliteit en verbetering van de verloskundige zorg. Zowel voor patiënten, alsook voor de wetenschap en het onderwijs aan de Universiteit Maastricht.

Bron: Gemeente Eijsden-Margraten

• De Universiteit Maastricht draagt zorg voor veel markante gebouwen die we allemaal kennen. Door ze een nieuwe bestemming te geven, behouden we deze iconen en geven we ze een nieuwe invulling, waardoor ze het kloppende hart vormen van een bruisende stad.

• Vreedzame protesten bij FASoS terwijl het College van Bestuur en de faculteit blijven in gesprek met activisten.

• The Executive Board and the protesting students and staff have agreed that a small group of 'observers' can remain on the premises overnight, while the rest of the attendees have left the premises. This agreement specifically applies to the upcoming night and has been reached after a day of dialogue...