Bouwwerkzaamheden ETpathfinder in volle gang

Ondertussen gaan in Maastricht de bouwwerkzaamheden voor R&D-lab ETpathfinder door.

Deze foto’s laten de hal zien waar de cleanroom met de interferometer in komt te staan. De bouwvakkers hebben de vloer eruit gehaald en boren heipalen de grond in. Een stabiele vloer is nodig om een stabiele omgeving te creëren en trillingen te minimaliseren.

De hal heeft een oppervlak van ongeveer 800 vierkante meter en ligt aan Dusboisdomein 30. Ooit was dit pand eigendom van Dagblad de Limburger. De cleanroom van ETpathfinder is naar verwachting in 2021 klaar en het laboratorium is in 2022 volledig operationeel.

Fotos: Stefan Hild

• “We zijn pioniers van een nieuwe tak van engineeringwetenschappen, niet alleen voor Maastricht, maar voor de wereld.” Zegt Francesco Ferrari over de groep van dertien studenten, waaronder hijzelf, die in juli als eerste het bachelordiploma Circular Engineering kreeg.

• De Universiteit Maastricht ontving subsidies voor drie van de tien onderzoeksprojecten die van start gaan in het Nationaal Groeifondsprogramma Circular Plastics NL.

• “Ik ben er trots op dat onze nieuwe groep Circular Plastics het eerste volledig eigen onderzoek publiceerde”, zegt Kim Ragaert. Drie jaar geleden, bij haar start in Maastricht, zette ze de onderzoeksgroep op. Inmiddels staat ze aan de basis van menige innovatie op het gebied van plasticrecycling en...