Beter concentreren en lekkerder in je vel dankzij een groen schoolplein
Kinderen op scholen met een groen schoolplein kunnen zich beter concentreren en vertonen socialer gedrag. Dat blijkt uit een vervolg op het langjarige project de Gezonde Basisschool van de Toekomst. Het was al gebleken dat kinderen gezonder worden als ze op school gezond lunchen, gevarieerd bewegen en in de klas leren over gezond gedrag. Dankzij de recente pilotstudie van de Universiteit Maastricht en Universiteit Hasselt is nu ook helder dat het vergroenen van schoolpleinen een efficiënte manier is om de gezondheid en het welzijn van kinderen te stimuleren.
Vergroening schoolpleinen
Het onderzoeksteam van de Gezonde Basisschool van de Toekomst heeft dit project vier jaar geleden uitgebreid met een aspect dat in Vlaanderen al enige tijd gestimuleerd wordt: vergroening van schoolpleinen. Samen met wetenschappers van Universiteit Hasselt hebben de onderzoekers van het Maastrichtse instituut CAPHRI onderzocht of vergroening van het schoolplein óók gezondere kinderen oplevert. Worden ze door het groen sneller gestimuleerd om meer te bewegen? Wat doet een groene omgeving met hun leervermogen? Wat doet het met hun begrip van de natuur? En natuurlijk de hamvraag, wat als je groene én gezonde basisscholen combineert?
Verbeterde leerprestaties
UM-onderzoeker Bo van Engelen: “Ons onderzoek laat zien dat vergroening van schoolpleinen kinderen niet alleen meer in beweging brengt, maar ook hun aandacht en sociale gedrag ten goede komt. Bovendien blijkt vergroening van schoolpleinen op basis van een kosten-batenanalyse een gunstige investering te zijn om de gezondheid en het welzijn van kinderen te stimuleren: voor aanzienlijk lagere kosten krijgen we bijna een verdubbeling van de tijd dat kinderen matig tot intensief bewegen.”
Onderzoeker Lore Verheyen van Universiteit Hasselt wijst ook op de verbeterde leerprestaties op scholen met een groen schoolplein. “Onze resultaten kunnen scholen en beleidsmakers aanmoedigen om een groenere schoolomgevingen te creëren, wat een gunstig effect zal hebben op de mentale prestatie en het welzijn van kinderen."
Samenwerking
Het project Groene Gezonde Basisschool van de Toekomst is niet enkel een samenwerking tussen twee universiteiten aan weerszijden van de Nederlands-Belgische grens, maar wordt ook gesteund door beide provinciebesturen en het Provinciaal Natuurcentrum Limburg. “Dit onderzoek bevestigt maar weer eens dat we met de Gezonde Basisschool van de Toekomst op de goede weg zijn”, aldus de Nederlands-Limburgse gedeputeerde Marc van Caldenberg.
“Vergroening van schoolpleinen blijkt niet alleen het welzijn van kinderen te bevorderen, maar levert ook meetbare voordelen op voor hun concentratie en sociale gedrag. Ik ben blij met de constructieve samenwerking tussen beide Provincies Limburg, in België en Nederland. De interactie tussen alle partners was zeer goed, en samen zetten we mooie stappen voor de gezondheid van onze kinderen."
Lees ook
-
Ron Heeren benoemd tot fellow van de Netherlands Academy of Engineering
Professor Ron Heeren, universiteitshoogleraar in Maastricht en directeur van het Maastricht MultiModal Molecular Imaging instituut (M4i), is benoemd tot fellow van de Netherlands Academy of Engineering (NAE).
-
Meer aandacht voor leefstijl nodig in geestelijke gezondheidszorg
De geestelijke gezondheidszorg moet dringend meer investeren in leefstijlinterventies om de zorg te verbeteren en de levensverwachtingskloof van 15 jaar voor mensen met psychische aandoeningen te verkleinen, waarschuwt een nieuw rapport van The Lancet Psychiatry Commission . UM-onderzoeker Jeroen...
-
Nederlandse Onderwijspremie voor UM-project Study Smart
Het interfacultaire onderwijsinnovatieproject Study Smart van Universiteit Maastricht (UM) is één van de drie winnaars van de Nederlandse Onderwijspremie 2025. Dat is dinsdag bekend gemaakt tijdens het Comenius festival in Den Haag.