Veel Nederlandse studiekiezers op online platform

Bachelor Open Dag weer zeer in trek

Opnieuw was er grote belangstelling voor onze online Bachelor Open Dag. Opvallend: een hoge opkomst in de ochtend en een opmerkelijk groot aantal Nederlandse bezoekers. Het was de derde keer sinds de uitbraak van corona dat de open dag volledig online werd gehouden. De presentaties van de opleidingen verliepen over het algemeen soepel en kregen een hoog waarderingscijfer: gemiddeld een 8,9.

Het online platform, boordevol informatie over de studieprogramma’s aan de zes faculteiten, het Probleemgestuurd Onderwijs en het studentenleven, was al de hele week beschikbaar voor aankomende studenten.

Om toch een beetje de sfeer van het studentenleven te proeven, waren er video’s met beelden van de campus. En er was uitleg over praktische zaken zoals toelatingseisen en de huisvestingsproblematiek. Begin zo snel mogelijk met het zoeken naar een kamer, is het dringende advies.

De dag zelf verliep grotendeels live, met gelegenheid tot het stellen van vragen. Zo konden de studenten in spe zich een beeld vormen van wat de UM te bieden heeft en werden ze weer een stapje vooruitgeholpen bij hun studiekeuze. De meesten van hen beginnen in september en hebben in de tussentijd nog voldoende gelegenheid om de campus te bezoeken en de sfeer te proeven. Dat kan later in het voorjaar tijdens de Max Campus Experience, waarvoor twee data zullen worden geprikt, of al heel snel tijdens de Experience Days van de opleidingen.

Mooie cijfers

De bezoekersaantallen waren grofweg vergelijkbaar met eerdere online edities. Het merendeel van de ruim 3800 aankomende studenten die zich hadden aangemeld, bezochten afgelopen zaterdag ook daadwerkelijk het platform.

De studiekiezers kwamen uit 83 landen. Bijna de helft was Nederlands, de anderen kwamen voornamelijk uit Duitsland, België, Italië en Frankrijk. Vergeleken met afgelopen jaren, was de Nederlandse deelname zeer hoog en viel het aantal registraties uit Duitsland wat terug.

In totaal namen 380 bezoekers de moeite om direct feedback te geven over de sessie waaraan ze hadden deelgenomen. De meesten waren positief, met een gemiddeld waarderingscijfer van 8,9.

"Door de presentatie kreeg ik een uitstekend beeld van de Universiteit Maastricht. Het gaf me eigenlijk nog veel meer redenen waarom ik daar wil gaan studeren," schreef een bezoeker van de openingslezing van de School of Business and Economics.

Open Dag gemist?

Geen zorgen, het platform is open tot 11 februari.

Wil je sfeer proeven en de campus ontdekken? Kom naar een van onze Experience Days. Je kunt dan proeflessen volgen en ervaren wat Probleemgestuurd Onderwijs is.

Vragen? Neem contact op met onze student ambassadors. Bekijk hun insta of stuur ze een DM.

Je kunt natuurlijk ook onze  Virtuele Open Dag bezoeken. Die is het hele jaar door beschikbaar.

Overzicht van al onze voorlichtingsactiviteiten.

Pluspunten

Over het algemeen was men zeer te spreken over de programmavideo's en de live Q&A’s, het gebruik van interactieve presentatiesoftware en de algemene praktische informatie die werd verstrekt. Ook de grote verscheidenheid aan hosts en het persoonlijke karakter van de sessies werd zeer gewaardeerd. "Ik kreeg antwoord op zaken waarover ik wat zorgen had en daardoor kreeg ik beter zicht op het toelatingsproces. Ik vond het fijn dat ze mensen bij hun voornaam aanspraken; dat maakte deze sessie persoonlijk. Al met al een zeer geslaagde sessie!" was het commentaar van een aankomend psychologiestudente.

Minpunten

Vanzelfsprekend werden er ook verbeterpunten geconstateerd. Bij sommigen liet de geluidskwaliteit of de connectiviteit te wensen over. Anderen klaagden over het achtergrondlawaai, de lengte van de video’s voorafgaande aan de vraag- en antwoordsessies en het gebruik van een chat in een interactieve Mentimeter-presentatie. En wat de inhoud betreft: "Misschien wat meer informatie opnemen over hoe Maastricht eruitziet."

Al deze punten worden meegenomen bij de organisatie van de volgende Bachelor Open Dag, op 8 oktober. Die zal dan hopelijk weer gewoon op de universiteit worden gehouden. Tot besluit stellen we graag de studiekiezer gerust die in zijn feedback verzuchtte: “Ik wou dat ik meer vragen had gehad”. Mocht er nog een vraag bij hem opkomen: het online platform van de Bachelor Open Dag blijft nog de hele week open, tot en met vrijdag 11 februari.

Online Bachelor's Open Day platform
Screenshot van het online platform