Angelica D'Sa: gedragsverandering heeft geen standaard antwoord

Studenten aan onze faculteit zetten zich in om een impact te maken op gezondheid, welzijn en de maatschappij. Een van hen is Angelica, een masterstudent Health Education and Promotion die ervaringsdeskundige is op het gebied van de impact die goed geformuleerd advies kan hebben op iemands leven.

Een gezonde mentaliteit door fysiotherapie

Angelica kan terugkijken op een carrière als topvoetballer in Zuid-Afrika. Helaas betekent terugkijken dat haar carrière al abrupt is geëindigd. Angelica: "In één nacht blesseerde ik mijn knie ernstig door meerdere ontwrichtingen. Er volgde een spoedoperatie die leidde tot een periode van herstel en fysiotherapie. De fysiotherapie veranderde mijn leven omdat de fysiotherapeut niet alleen naar de symptomen van mijn knie keek, maar me leerde te focussen op mijn mogelijkheden, in plaats van op de beperkingen die mijn knie nu heeft." Geïnspireerd door deze ervaring schreef Angelica zich in voor een bacheloropleiding fysiotherapie in Eindhoven.

Gezondheidsgedrag in Nederland verkennen

Angelica verhuisde naar Nederland vanwege het hoge onderwijsniveau en het aanbod van Engelstalige opleidingen. "Tijdens mijn bachelor had ik een minor in het onderzoeken van gezondheidsgedrag. Ik vond die minor fascinerend omdat fysiotherapie meer is dan alleen werken met een gebroken been, het is ook kijken naar de determinanten die het herstel van dat been beïnvloeden, zoals omgeving, iemands perceptie van herstel of ondersteunende netwerken." De master Health Education and Promotion aan de Universiteit Maastricht was voor Angelica een perfecte volgende stap om zich te verdiepen in haar fascinatie voor gezondheidsgedrag.

Aanpak op maat voor gedragsverandering

Health Education and Promotion biedt studenten alle hulpmiddelen die ze nodig hebben om gedragsverandering toe te passen in hun interessegebied. "Er is geen pasklaar antwoord en het programma verwacht dat ook niet van de studenten. We gebruiken onze achtergrond, gecombineerd met de tools die we krijgen, om met antwoorden te komen. Zelfs de examens bestaan uit open vragen. Mijn interpretatie van een casus kan verschillen van die van een medestudent, zonder dat we er allebei naast zitten." Deze aanpak helpt studenten bij het implementeren van interventies met behulp van hun kennis, aangepast aan een bepaalde doelgroep. "En die kunnen heel erg verschillen. Zelfs in Limburg kan een succesvolle aanpak voor de regio Zuid mislukken in de regio Noord."

Zo veel kansen

Angelica sluit haar master af met een scriptie waarin ze kijkt naar leefstijlgedrag van mensen met verschillende sociaaleconomische niveaus en hoe dit van invloed is op het ontstaan van dementie. "Als alles volgens plan verloopt, lijkt het erop dat ik binnenkort afstudeer. Daarna hoop ik hetzelfde te gaan doen als mijn fysiotherapeut en een paar jaar fysieke coach te worden. Omdat ik van studeren houd, is promoveren mijn doel op de lange termijn. Maar Health Education and Promotion biedt zoveel mogelijkheden voor PhD-onderwerpen over de hele wereld, dat ik de komende jaren zal gebruiken om uit te zoeken welke richting ik op wil."