Agustin Lage Castellanos presenteert tijdens de Algonauts Project Workshop bij MIT

Eerder dit jaar heeft het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Boston, USA een uitdaging gegeven aan onderzoekers over het beter begrijpen van de visuele cortex in de hersenen. Ongeveer 70 teams vanuit de hele wereld hebben meegedaan. Het team van Lage Castellanos heeft het MRI-gedeelte van de uitdaging gewonnen. Op 20 juli hebben zij hun werk gepresenteerd tijdens de Algonauts Project Workshop bij MIT.

Voorkeur van de hersenen

Lage Castellanos en zijn team ontvingen van 15 participanten MRI-data. Hun hersenactiviteit was opgenomen terwijl zij naar 200 foto’s keken. Ze wilden onderzoeken welke onderdelen van de foto’s de hersenen als “vergelijkbaar” beschouwen. Bijvoorbeeld: een hersenregio die een “voorkeur” heeft voor gezichten, zal niet activeren bij het zien van een appel. Maar de regio die een voorkeur heeft voor ronde objecten wel.

Obsessie

De eerste inzendingen van het team stond op de 5e en 1e plek in “live ranking”. Tijdens de eerste dagen van de challenge, werd hun score steeds door andere teams verbeterd. “Als snel werd de challenge mijn motivatie en obsessie” zegt Lage Castellanos. Met een naderende deadline waren er nog 3 teams aan de top. “1 uur voor deadline stonden wij op plek 1. Ik besloot dat een grote afwas doen de beste kalmeringsstrategie was”. De deadline kwam en nadat Lage Castellanos met zijn supervisor, Federico De Martino, een technisch rapport schreef, kwam de bevestiging. Zij waren nummer 1 voor het fMRI gedeelte en 3e voor het MEG gedeelte.

Thom Frijns

Op naar Amerika

Het team was uitgenodigd om hun werk te presenteren tijdens de Algonauts Project Workshop bij MIT op 20 juli. “Ik wist dat zo kortdag een visum krijgen onmogelijk was” dus een Skype-presentatie was de beste opties.

Op afstand, in Havanna, hebben zijn gepresenteerd samen met de winnaar van het MEG gedeelte, een Indiase PhD student. “Het was leuk om te kletsen met de andere teams die ons probeerden te verslaan. Het voelde alsof we elkaar al lang kende, maar het was onze eerste ontmoeting, met veel grappen over hoe we elkaar probeerden de overtroeven”.

De volgende stap is om samen met het MIT een artikel schrijven over de aanpak.