MCICM onderzoekers co-hosten Lorentz workshop in Leiden

Denise Petzold en Peter Peters organiseerde de Lorentz workshop ‘Music beyond fixity and fluidity; preservation and performance as instauration’ in Leiden van 12 tot 16 september 2022.

De workshop, georganiseerd in samenwerking met Hannah Bosma van de Universiteit van Amsterdam en Floris Schuiling van de Universiteit Utrecht, was gericht op het ontstaan, de conservering en uitvoering van muziekwerken. Uitgaande van de veronderstelling van Antoine Hennion dat muziek altijd in de maak is, bestudeerde de workshop muziek als 'werk dat nog gedaan moet worden'.

MCICM Lorentz workshop 2

De workshop omvatte academische lezingen en discussies, evenals praktijkgericht werken in de vorm van studio's. Elke studio behandelt een ander muzikaal genre: westerse klassieke orkestmuziek, geïmproviseerde en experimentele jazzmuziek en avant-garde elektro-akoestische muziek. Deze samenwerking zal waarschijnlijk verschillende resultaten opleveren, zoals bijvoorbeeld een bewerkte bundel, een dynamisch multimediaarchief, een website of een speciale uitgave.

Meer informatie is te vinden op de workshop website.