27 okt

On-Site Promotie Alexander R.W. Baker-Shelley

Promotor: Prof. dr. Pim Martens

Co-promotor: Dr. Annemarie van Zeijl-Rozema

Trefwoorden: systemische verandering, duurzaamheid in het hoger onderwijs, organisatorische transformatie, actieonderzoek

"Dancing on the shoulders of giants; an action inquiry into the navigation of organisational transformation for sustainability in the university"

Voor dit proefschrift werd een diepgaand onderzoek uitgevoerd naar hoe complexe organisaties van binnenuit kunnen worden veranderd om ervoor te zorgen dat zij hun ambitieuze duurzaamheidsdoelen op de lange termijn bereiken, in plaats van te vertrouwen op aantrekkelijke beloften, rapporten en websites. Dit onderzoek putte uit vijf disciplines om een overkoepelend model op te bouwen voor de transformatie van de universiteit in de richting van duurzaamheid. Het model is vier keer uitgeprobeerd en getest: op drie internationale casestudy-universiteiten die koplopers zijn en op de Universiteit Maastricht zelf. Door talloze interventies gedurende zeven jaar, samen met het Green Office, MSI en andere veranderaars, ontdekte het onderzoek gedeelde kwaliteiten en gemeenschappelijke patronen van systemische verandering die teams gebruiken om transformatie te navigeren; in feite 'dansen' ze door de complexiteit, de hoge inzet en de machtsspelletjes terwijl ze robuuste duurzaamheidsprestaties in hun eigen organisaties nastreven. Deze patronen en kwaliteiten zijn gebaseerd op de resultaten van de drie case studies en worden erkend als latent en behoeven verdere waardering in de UM. De universiteit zelf kan worden herontworpen om op te treden als een meer pro-actieve rentmeester van planetaire gezondheid in plaats van als een 'a-politieke waarnemer'. De onderzoeker staat achter deze meer genuanceerde en noodzakelijke visie in het licht van de pandemische crises van het klimaat, het kapitalisme en de corona waar we mee geconfronteerd worden.

Klik hier voor de live stream.