17 mei

Promotie Dhr. Roel J.F. Ariës, MSc.

Promotores: prof.dr. W.N.J. Groot, prof.dr. H. Maassen van den Brink
Co-promotor: dr. J. Ghysels

Trefwoorden: voortgezet onderwijs, leraren, leerlingen in de puberleeftijd, redeneervaardigheden, training van het werkgeheugen

“An evidence-based approach to working-memory based training in secondary education to improve reasoning test achievements”

Leraren in het voortgezet onderwijs zien vaak dat leerlingen in de puberleeftijd over onvoldoende redeneervaardigheden beschikken. Hierdoor presteren ze ondermaats bij toetsen waarbij beroep wordt gedaan op redeneervaardigheden. Dit probleem zou kunnen worden aangepakt door leerstrategieën te ontwikkelen die het werkgeheugen trainen. Aan de hand van dit proefschrift komen we meer te weten over effectieve strategieën voor het werkgeheugen. We evalueren de effectiviteit van een gecombineerde training van de werkgeheugencapaciteit en redeneerstrategieën gericht op het aanleren van redeneervaardigheden. Hierdoor zouden leraren en leerlingen de prestaties bij bijvoorbeeld taal- en geschiedenistoetsen kunnen verbeteren. Uit dit proefschrift blijkt dat een gecombineerde, inhoudelijke training van de werkgeheugencapaciteit en redeneerstrategieën een effectief middel kan zijn om de prestaties voor redeneervragen in schooltoetsen te verbeteren. Wanneer leerlingen deze gecombineerde trainingsmethode toepassen, lijkt de mate waarin ze gemotiveerd zijn geen invloed te hebben op hun prestaties voor redeneervragen. Daarnaast lijkt de verbetering van deze prestaties door toepassing van de gecombineerde methode los te staan van het algemeen prestatieniveau van de leerling.