20 okt

Presentatie Artful Participation

De eindpresentatie van het project Kunstzinnige Participatie vindt plaats op 20 oktober 2021. Tijdens deze onlinebijeenkomst presenteren we resultaten van dit onderzoeksproject rondom participatie in klassieke muziekpraktijken. Tijdens de bijeenkomst zullen de onderzoekers een overzicht geven van hun werk. Daarnaast is er ruimte voor vragen en discussie.

De symfonieorkesten en andere klassieke muziekorganisaties kunnen weer concerten geven. Na een periode van stilte is het publiek terug in de zalen. Vragen rond de betekenis, impact, financiering en legitimatie van klassieke muziek hebben door de pandemie alleen maar aan urgentie gewonnen.

In het Artful Participation-project, gefinancierd door het NWO/SIA Smart Culture programma, is onderzoek gedaan naar artistieke relevante vormen van publieksparticipatie in symfonische muziek. Academisch onderzoek naar innovatieve benaderingen van publieksparticipatie werd gecombineerd met artistiek onderzoek in de vorm van concertexperimenten. In het project hebben de Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool samengewerkt met philharmonie zuidnederland.

Met de presentatie van ons onderzoek op 20 oktober willen we een bijdrage leveren aan het actuele debat over betekenis en relevantie van de klassieke muziek. Dat doen we door ons onderzoek te belichten vanuit drie invalshoeken: maatschappelijk impact, samenwerking en artistieke waarde. Daarnaast zullen we onze resultaten en ervaringen belichten vanuit de agenda van het NWO Smart Culture.