Team Sociale Veiligheid

De Universiteit Maastricht (UM) is een plek die in het teken staat van groei. Daarom willen we voor studenten een respectvolle, opbouwende en zorgeloze omgeving. Het Team Sociale Veiligheid is er om dit te bevorderen en te ondersteunen.

Ons team werkt onafhankelijk en is er om je te helpen als het gaat om het ervaren, meemaken of beschuldigd worden van sociaal ongewenst gedrag op de Universiteit Maastricht. Als je het gevoel hebt dat jouw grenzen zijn overschreden of als je het gevoel hebt dat je de grenzen van iemand anders hebt overschreden, kun je contact met ons opnemen. Wij zullen naar je luisteren en samen zoeken naar manieren om je te ondersteunen. Samen zoeken we naar manieren om je situatie te verbeteren en alles wat je ons vertelt, blijft vertrouwelijk en anoniem.

Jouw gevoelens en comfort zijn onze eerste zorg en acties worden alleen ondernomen met jouw volledige toestemming.

Ben je medewerker bij de UM? Neem dan contact op met het sociale veiligheidsteam van het Concerns & Complaints Point voor medewerkers.

Hoe kunnen we helpen?

Je kunt contact opnemen met het Team Sociale Veiligheid om:

  • Je ervaring of zorgen te delen
  • Een anonieme melding te doen
  • Te kijken naar een informele route om je situatie te verbeteren
  • Hulp te krijgen bij het indienen van een officiële klacht

Het Team Sociale Veiligheid houdt zich bezig met ongewenst of sociaal grensoverschrijdend gedrag.

Wanneer verwijzen we je door naar andere diensten?

  • UM Studentendecanen: voor vragen of problemen met betrekking tot je rechtspositie als UM-student 
  • Studieadviseurs: voor academische vragen of begeleiding in je studietraject kun je terecht bij het College van Examens of een studieadviseur binnen je faculteit.
  • UM-psychologen: voor vragen op het gebied van geestelijke gezondheid
Wat is ongewenst gedrag?

Contact opnemen met het Team Sociale Veiligheid

Als je contact opneemt met het Team Sociale Veiligheid kun je een gesprek of afspraak met een van ons hebben, online of op een van onze kantoren die zich op verschillende plaatsen aan de UM bevinden. Als je volledig anoniem wilt blijven kun je ons bellen en je nummerweergave uitzetten. Je vindt onze gegevens hieronder.

Als je met ons praat, beschouwen we dat als een informele interactie waarin je je verhaal kwijt kunt, om advies kunt vragen en waarin we samen kunnen bekijken welke opties jij nodig vindt. Jij bent altijd in de lead, er worden geen acties ondernomen zonder deze optie eerst met jou te bespreken.
We geven er de voorkeur aan om je zaak anoniem te rapporteren. Wij gebruiken deze informatie voor statistieken in ons jaarverslag, het herkennen van patronen van maatschappelijk ongewenst gedrag binnen de UM en het kunnen afgeven van een signaal aan het CvB of je faculteit of dienstencentrum. Jouw melding is belangrijk om ongewenste situaties binnen de UM-gemeenschap aan te pakken. Deze meldingen zijn anoniem, wat betekent dat je naam en exacte gegevens niet aan anderen bekend worden gemaakt.

Als je een formele klacht wilt indienen, kunnen we je hierbij begeleiden. 
Je kunt er ook voor kiezen om direct een formele klacht in te dienen. Zie voor meer informatie de webpagina van het Complaints Service Point (CSP).

Wanneer kun je contact met ons opnemen? 
Je kunt contact opnemen met het Team Sociale Veiligheid als je:

  • Ongewenst gedrag vermoed
  • Getuige bent of betrokken bent bij sociaal ongewenst gedrag
  • Denkt dat je mogelijk zelf sociaal ongewenst gedrag hebt vertoond
  • Beklaagd wordt

Wat is de rol van de coördinator?

De coördinator van het Team Sociale Veiligheid voor studenten is je aanspreekpunt voor vragen over sociale veiligheid voor studenten aan de UM. Of je nu een vraag hebt, een melding wilt doen, gevallen van sociaal ongewenst gedrag wilt bespreken of twijfelt over een situatie en niet weet tot wie je je moet wenden, de coördinator is er om je te helpen. Je kunt contact opnemen met de coördinator via het telefoonnummer van het contactpunt of per e-mail en je kunt een afspraak maken op kantoor of online. Zij kan je advies geven, doorverwijzen naar de juiste collega binnen de UM of doorverwijzen naar een externe organisatie. De coördinator bekijkt samen met jou wat er gedaan kan worden om de situatie te verbeteren en benadrukt daarbij het belang van communicatie. 

De coördinator werkt nauw samen met de vertrouwenspersonen, maar ook met andere UM-bureaus zoals het sociale veiligheidsteam voor medewerkers, integrale veiligheid en bijvoorbeeld de studentendecanen. Ze kan mensen bereiken binnen je faculteit. Ze rapporteert rechtstreeks aan het CvB door kwartaal- en jaarrapportages te schrijven en pakt situaties aan als dat nodig is. Door (in overleg met jou en anoniem) te rapporteren helpt de coördinator de UM om inzicht te krijgen in de sociale veiligheid op de hele campus en deze te vergroten.

Ze is er ook om stappen te (helpen) zetten als je actie nodig vindt richting de andere betrokken partij. Zij heeft een overzicht van mogelijkheden binnen en buiten de UM. Jij blijft altijd in de lead, er worden geen acties ondernomen zonder dit eerst met jou te bespreken en je toestemming te geven.

Als je je zorgen maakt over gevaarlijk of sociaal onveilig gedrag van een andere student kun je ook contact opnemen met de coördinator.

Als je een formele klacht wilt indienen, kan de coördinator je begeleiden bij het proces zoals beschreven in het regeling melding en klachtbehandeling ongewenst gedrag, zodat klachten voldoen aan specifieke eisen en worden behandeld door een onafhankelijke commissie ongewenst gedrag.

Wat is de rol van een vertrouwenspersoon?

Een vertrouwenspersoon is er om naar je te luisteren en alles wat je zegt privé te houden. Ze geven je advies en helpen je om samen oplossingen voor je probleem te zoeken. Een vertrouwenspersoon kan je helpen om voor jezelf op te komen en kan je waar nodig bijstaan voor morele steun. Er wordt alleen actie ondernomen met jouw voorafgaande toestemming. Hoewel ze geen bemiddelaars zijn, ondersteunen ze je, geven ze prioriteit aan je gevoelens en zorgen en handelen ze altijd in je eigen belang.
 
Je kunt ook met de vertrouwenspersoon bespreken of je al dan niet een formele klacht wilt indienen over sociaal ongewenst gedrag.

Als je het onderwerp bent van een klacht, heb je ook het recht om een vertrouwenspersoon te raadplegen.

Wat een vertrouwenspersoon niet doet
Een vertrouwenspersoon bemiddelt niet, mengt zich niet in een juridische procedure en doet geen onderzoek naar de waarheid.

  Maak een afspraak met een vertrouwenspersoon

Voor meer over de rol van de vertrouwenspersoon ongewenst gedrag, zie:

  Uitleg functie vertrouwenspersoon (in Dutch)
  Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (in Dutch)

Wat is de rol van de ombudsfunctionaris?

De ombudsfunctionaris is een onbevooroordeelde en onafhankelijke gesprekspartner voor UM-studenten en geeft advies over studiegerelateerde zaken. 

De ombudsfunctionaris:

  • Handhaaft onafhankelijkheid en neutraliteit; is geen belangenbehartiger
  • Faciliteert discussies, maar is geen bemiddelaar
    houdt zich aan regels die vertrouwelijkheid en privacy garanderen
  • Behandelt geen kwesties die bestemd zijn voor andere universitaire functies of eenheden (bijv. studentendecaan of examencommissie)
  • Geeft gevraagd en ongevraagd advies

De ombudsfunctionaris bevordert de sociale veiligheid van de studieomgeving, adviseert het College van Bestuur over trends op het gebied van sociale veiligheid en kan zelfstandig onderzoek doen naar aanleiding van een melding.

Wil je een onderzoek door de ombudsfunctionaris naar een gedraging van de UM? Stuur dan een gedetailleerd verzoek naar Claire Essers. Zij zal je informeren of zij al dan niet bevoegd is een onderzoek in te stellen.

Voor meer informatie over de voorschriften en het statuut van de ombudsfunctionaris:

 Bekijk het reglement van de ombudsfunctie
 Bekijk het statuut van de ombudsfunctie

Ivanka Smitsmans - Coördinator

 ivanka.smitsmans@maastrichtuniversity.nl
+31 (0)6 39 54 26 62
Kapoenstraat 2, kamer 2.034, Maastricht
Sint Servaasklooster 39, Maastricht

Ivanka Smitsman

Wendy Geijen - Vertrouwenspersoon

 confidentialadvisor@maastrichtuniversity.nl
+31 (0)6 39 58 21 66
Bonnefantenstraat 2, kamer B1.33, Maastricht

Wendy G

Romy Beuken - Vertrouwenspersoon

 confidentialadvisor@maastrichtuniversity.nl
+31 (0)6 39 58 21 66
Bonnefantenstraat 2, kamer B1.33, Maastricht

Romy

Wendy Brandt - Vertrouwenspersoon

 confidentialadvisor@maastrichtuniversity.nl
+31 (0)43 88 34 54
Paul-Henri Spaaklaan 1, PHS kamer C2.016, Maastricht

Wendy B

Tessa Fox - Vertrouwenspersoon

 confidentialadvisor@maastrichtuniversity.nl
+31 (0)43 88 34 54
Paul-Henri Spaaklaan 1, PHS kamer C2.016, Maastricht

Team

Claire Essers - Ombudsfunctionaris

 claire.essers@maastrichtuniversity.nl
+31 (0)6 40 77 63 09
Kapoenstraat 2, 6211 KW Maastricht, kamer 2.028, Maastricht

 

Claire Essers

Jaarverslag

In ons eerste jaarverslag rapporteren we als Team Sociale Veiligheid over de meldingen, ervaringen en zorgen, en geven we aanbevelingen voor verdere verbetering van de Sociale Veiligheid.

 Bekijk het Jaarverslag van 2023