Premaster voor de MSc Data Science for Decision Making

Als je niet voldoet aan alle toelatingseisen voor de masteropleiding Data Science for Decision Making, dan kan de toelatingscommissie je een aanbod doen voor een premaster. Deze opleiding wordt op maat gemaakt en houdt rekening met de kennis en vaardigheden die je al hebt.

Wil je je zonder een diploma van een EER-land aanmelden dan kan dat alleen via een omweg. Eerst meldt je je aan voor één van onze reguliere masteropleidingen (bij studielink te vinden onder ‘transnationale Universiteit Limburg’. Als je cv en je vooropleidingen onvoldoende zijn voor directe toelating, dan besluit de toelatingscommissie of ze je een premaster aanbiedt.

Voor wie is de premaster?

Als je net niet aan de toelatingseisen voor de masteropleiding Data Science for Decision Making voldoet, dan geeft onze premaster je de kans om toch aan de eisen te voldoen. We stellen het premaster op maat samen. Het hangt van je kennis en vaardigheden af welke vakken je zult volgen. De premaster duurt één semester wat overeenkomt met ongeveer een half jaar.

Om vast te stellen of je voor de premaster in aanmerking komt, zal de toelatingscommissie je diploma’s, academische portfolio en bewijs van je Engelse taalvaardigheid beoordelen. De premaster omvat 30 ECTS-credits. Om door te kunnen stromen naar de masteropleiding Data Science for Decision Making moet je de premaster in één keer halen.

Benieuwd naar je mogelijkheden? Neem contact op met ons admissions office

Heb je een hbo-diploma op een gerelateerd gebied?

Heb je een hbo-diploma op een gerelateerd gebied, zoals ICT of (technische)informatica, dan mag je je voor de premaster aanmelden. Je volgt de één semester lange opleiding bij het Department of Advanced Computer Sciences van de Universiteit Maastricht. Slaag je, dan heb je meteen toegang tot de masteropleiding Data Science for Decision Making.
Let op: aanmelden betekent niet dat je automatisch aan de toelatingseisen voldoet. Toelating is alleen mogelijk als je op hbo-niveau aan alle master toelatingseisen voldoet.

Ook nu is ons admissions office de plek voor meer informatie.

Miranda Vermeer & Celine Duijsens

Onze admissions officers denken graag meet je mee over je opties. Wil je meer informatie, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Admissions Officers

• Miranda Vermeer
  • Céline Duijsens-Rondagh

dacs-admissions@maastrichtuniversity.nl

Algemene eisen voor aanmelding

• Stuur je curriculum vitae en een gewaarmerkte cijferlijst
    Bij je aanmelding stuur je een cv en een gewaarmerkte cijferlijst van je vooropleiding mee. Beschrijf je opleiding, je relevante extracurriculaire activiteiten en je stage- en beroepservaring.

• Schrijf een motivatie-essay
    In je essay (2 bladzijden A4) motiveer je waarom je de masteropleiding Data Science for Decision Making aan de Universiteit Maastricht wilt volgen en waarom je denkt dat je deze opleiding succesvol kunt afronden.

• Bewijs je Engelse taalvaardigheid
    Engels is de taal waarin je les zult krijgen. Daarom is het essentieel dat je Engelse taalvaardigheden goed genoeg zijn om de in het Engels gegeven lessen te volgen en in het Engels examens te maken.

Let op: Toelating tot de premaster Data Science for Decision Making is alleen mogelijk als je slechts kleine lacunes in je kennis en vaardigheden hebt of als je, op hbo-niveau, aan alle toelatingseisen voldoet. Neem gerust contact met ons op als je je specifieke situatie met ons wil bespreken: dacs-admissions@maastrichtuniversity.nl

Deadlines voor je aanmelding

De reguliere termijnen voor de aanmelding voor de masteropleiding Data Science for Decision Making gelden ook voor de premaster. Je vindt ze hier.

Collegegeld

• Het collegegeld voor de premaster is ongeveer de helft van het wettelijke collegegeld voor studenten uit zowel EU/EER als niet EU/EER landen.

• De premaster duurt één semester wat overeenkomst met ongeveer 6 maanden. Meer informatie over het collegegeld vind je hier.

• De wettelijke en institutionele collegegelden voor het academische jaar 2023/2024 publiceren we in november op deze webpagina

Over de MSc Data Science for Decision Making

In de wereld van vandaag verzamelen veel bedrijven en organisaties allerlei soorten data. Ze willen er nuttige informatie uit halen en patronen en afwijkingen herkennen. Data Science for Decision Making biedt de wiskundige hulpmiddelen om deze datasets te modelleren en te verwerken. Het heeft wijdverspreide toepassingen in het bedrijfsleven en de techniek, variërend van het plannen van de inzet van klantenservicemedewerkers en het optimaliseren van toeleveringsketens tot het modelleren van biologische processen en het extraheren van betekenisvolle informatie uit hersensignalen. Na je afstuderen beschik je daarom over uitstekende kwalificaties voor een ​​carrière als datawetenschapper, onderzoeker of manager in veel verschillende bedrijfstakken.

Lees hier meer over de opleiding