Young Universities for the Future of Europe (YUFE)

YUFE-alliantie tijdens Covid-19 pandemie: meer aandacht voor de virtuele campus

De Covid-19 pandemie verandert het leven van mensen over de hele wereld. Deze crisis verandert de manier waarop we werken, waarop we leren en waarop we leven. Uiteraard heeft de pandemie ook gevolgen voor de Young Universities for the Future of Europe (YUFE) Alliantie, waardoor haar virtuele campus nog belangrijker wordt.

De huidige bewegingsbeperkingen die op dit moment in heel Europa gelden, benadrukken het belang van online onderwijsmogelijkheden. In plaats van zich vooral te concentreren op de tijd na Covid-19 - wanneer fysieke mobiliteit weer mogelijk zal zijn - heeft de YUFE Alliantie besloten om meer nadruk te leggen op haar virtuele campus. Dit online platform zal burgers, studenten en medewerkers in heel Europa virtueel met elkaar verbinden. De hoop is om hier al snel de vruchten van te kunnen plukken en de online middelen die alle academische instellingen in YUFE al hebben ingezet, verder te versterken. Deze gezamenlijke inspanningen zorgen ervoor dat YUFE vastbesloten is om haar doel - starten met de eerste YUFE-studenten in academisch jaar 2020/2021 - te bereiken.

Fysieke, blended en virtuele mobiliteit
YUFE wil een jonge, studentgerichte, niet-elitaire, open en inclusieve Europese universiteit opbouwen. Een van de belangrijkste componenten is de fysieke, blended en virtuele mobiliteit van studenten en medewerkers. Het dagelijks werken aan onze Europese universiteit wordt zoveel mogelijk gestuurd door de behoeften en interesses van studenten en medewerkers. In overleg met de YUFE-partners, studenten, regeringen en andere Europese universitaire allianties proberen we toegankelijke oplossingen en antwoorden te formuleren op de vele vragen die mensen hebben.

Geen 'handleidingen'
Er zijn geen 'handleidingen' of 'richtlijnen' waarop we in deze uitzonderlijke situatie kunnen terugvallen. Het is een uitdaging om over de grenzen heen samen te werken zonder elkaar gedurende zo'n lange tijd face-to-face te kunnen ontmoeten. Het commitment van iedereen die aan YUFE werkt, maakt echter veel mogelijk, met talloze virtuele vergaderingen, zodat we op een gecoördineerde en efficiënte manier vooruitgang kunnen boeken. Dit, en het unieke gemeenschapsgevoel dat studenten en medewerkers creëren, stelt ons in staat activiteiten en oplossingen te ontwikkelen die we de komende maanden met jullie willen delen.