Ontwikkeling van de Tapijnkazerne

De ontwikkeling van het Tapijnkazerne-terrein is in volle gang. Recent is het nieuwe schetsontwerp gepresenteerd tijdens de derde dialoogsessie met geïnteresseerden. De ideeën van de architect werden goed ontvangen en de reacties erop zullen het ontwerp verder verfijnen. De volgende bijeenkomst is gepland op 14 juni (voorlopige planning) en een week later een raadsronde. Nog voor de zomer wordt het definitieve ontwerp inclusief het kostenplaatje voorgelegd aan de gemeenteraad. Naar verwachting gaat medio 2017 de eerste schop in de grond.

Achtergrond
Het voormalige militair terrein is sinds oktober 2013 officieel eigendom van de Universiteit Maastricht, de Provincie Limburg en de Gemeente Maastricht. De universiteit en provincie zijn (gezamenlijk) eigenaar van de gebouwen, de gemeente van de onbebouwde ruimte. Het in gebruik nemen van de monumentale gebouwen door de Universiteit Maastricht voor onderwijs en onderzoek draagt bij aan de positie van de universiteit in de stad en de Kennis-As Limburg ontwikkeling. Ook de verbinding tussen universiteit en stad krijgt hiermee een mooie impuls.

Klik hier voor de presentatie van het nieuwe schetsontwerp

• Gezonde voeding, voldoende bewegen en cultuur- en talentontwikkeling is goed voor de ontwikkeling van ieder kind. Met het concept van de Gezonde Basisschool van de Toekomst wordt dit een vast onderdeel van de schooldag. Universiteit Maastricht stond aan de basis van het concept.

• Volgens sociologen Rolf van der Velden (UM)  en Arie Glebbeek (RUG) verkeert het onderwijs in een diepe crisis. Steeds meer mensen volgen een opleiding in het hoger onderwijs om zo voor te blijven op de rest waardoor een ware onderwijswedloop ontstaat. Wijzigingen in het onderwijsbeleid gaan het tij...

• Maak je klaar voor de ultieme Europese verkiezingservaring! Op 29 april organiseren Studio Europa en Politico de derde editie van het Maastricht Debate, als opwarmertje voor de Europese Parlementsverkiezingen (6-9 juni).