Interview met prof. Theresia Degener

Inclusieve gelijkheid en het mensenrechtenmodel voor mensen met een beperking

Op 3 december 2018 gaf prof. Theresia Degener de jaarlijkse Theo van Boven lezing. Haar lezing ging over inclusieve gelijkheid en mensenrechten van mensen met een beperking. Bekijk het interview met de Duitse hoogleraar Recht en Disability Studies over haar werk als voorzitter van de ‘United Nations Committee on the Rights of Persons with Disabilities’ (in het Engels).

• Drie onderzoekers van Universiteit Maastricht (UM) ontvangen een prestigieuze ERC Starting Grant van de European Research Council. Ze krijgen elk 1,5 miljoen euro. Hun financiering is onderdeel van het EU Horizon Europe-programma.

• ‘Am AI Right?' is project dat is opgezet door een interdisciplenair team van onderzoekers van het Law and Tech Lab en het Brightlands Institute for Smart Society (BISS). Met het project willen de onderzoekers de manier waarop iemand toegang krijgt tot juridische expertise transformeren.

• Wie A zegt, moet ook B zeggen. Daarom ging bijzonder hoogleraar herstelrecht en universitair hoofddocent straf(proces)recht Jacques Claessen vrijwillig aan de enkelband.