Eerste 'double degrees' UCM en UCF
Twee studenten kregen onlangs het allereerste ‘Double Degree’-diploma van het University College Maastricht (UCM) en het University College Freiburg (UCF). De twee colleges werken sinds een aantal jaar intensief samen en bieden de eerste Double Degree-mogelijkheid in de Liberal Arts-traditie in Europa. Julia Wertheim van UCF en Arno Angerer van UCM stromen door naar respectievelijk een fast-track PhD in Freiburg en een Master bij Knowledge Engineering & Datascience in Maastricht.
Voor dit diploma gaan de UCM-studenten een jaar naar Freiburg en andersom komen Freiburgse studenten een jaar naar Maastricht. Hierdoor kunnen studenten kiezen uit de course catalogues van beide colleges, kunnen Maastrichtse studenten een jaar extra studeren en krijgen ze ook een Duits diploma en Freiburgse ook een Nederlands. Dit vereenvoudigt de aansluiting naar masteropleidingen in het buurland, evenals de arbeidsmarkt.
University College Freiburg is het eerste Liberal Arts & Sciences programma aan een grote Duitse onderzoeksuniversiteit. Bij de opzet van het programma was UCM uitgebreid betrokken en de huidige academic director is ook een oud-UM’er: Ursula Glunk. Jaarlijks gaan studenten over en weer bij elkaar op bezoek, staf is uitgewisseld en er zijn gezamenlijk conferenties georganiseerd. De Double Degree is een kroon op deze intensieve relatie.
Lees ook
-
UnliMited Students herintroduceert een regelmatige en laagdrempelige activiteit: de Cosy Corner!
Kom langs op donderdag 12 december en drink thee terwijl je je eigen kaars beschildert. We zijn bij Kaleido (Hubertuslaan 21) van 16.00 tot 18.00 en je kan binnenlopen wanneer je wilt.
-
Tijdens de Master Open Dag kwamen ruim 1400 bezoekers sfeer proeven en kennis maken met de opleidingen, het probleemgestuurd onderwijs en het goede leven in Maastricht.
-
Sinds de middelbare school weet geneeskundestudent Julia Schepers dat ze dyslexie heeft. Toen ze 3 jaar geleden kwam studeren aan de UM, stapte ze al snel naar Disability Support om ondersteuning te vragen voor haar dyslexie.