DKE-student wint Q-Park Student Award

Parkeergigant Q-Park maakte deze week de winnaars van zijn jaarlijkse Student Awards bekend. Mateusz Wiza, die onlangs zijn bachelordiploma Data Science and Artificial Intelligence behaalde, werd een van de gelukkige winnaars. Zijn thesis leverde hem een geldprijs van €1500 op.

De Q-Park Student Award is een jaarlijks terugkerende prijs voor studenten van hogescholen en universiteiten in Europa. Deze studenten kunnen hun parkeer-gerelateerde theses, onderzoeksprojecten en opdrachten voorleggen aan een expertjury.

Mateusz Wiza, die zijn bachelorthesis bij Q-Park schreef als onderdeel van het KE@Work honoursprogramma, was een van de 50 studenten die zijn werk opstuurde.

Nauwkeurige voorspellingen

Het werk in de thesis van Matheusz voorspelt, met betrouwbaarheid, hoe goed parkeerfaciliteiten het zullen doen. Het kijkt daarbij bijvoorbeeld naar musea, pretparken, hotels en soortgelijke voorzieningen in de omgeving. De tool voorspelt ook hoe lang mensen parkeren en het aantal auto’s per uur, dag, week, en zo meer.

Mateusz’ voorspellingen bleken zeer waardevol: het loslaten van de tool op bestaande parkeerfaciliteiten, die niet zijn gebruikt voor het ontwikkelen van de onderliggende modellen, leverde zeer nauwkeurige resultaten op.

Eerste bachelorwinnaar

Met zijn thesis – voluit geheten Parking Facility Performance Prediction using Multi-Target Conformal Regression – werd Mateusz de eerste bachelorstudent ooit die de Q-Park Student Award in ontvangst mocht nemen. De andere winnaars van dit jaar zijn Edward Heath en Marlou Tiesinga (allebei TU Delft).

Gefeliciteerd, allemaal!