Martin Wirtz, alumnus MA European Studies (Research)

Na drie jaar European Studies als bachelorstudent was ik nog steeds gefascineerd door het proces van Europese integratie. De Research Master in European Studies gaf me niet alleen meer kennis over de vele vragen die ik had, maar leerde me ook hoe ik zelf onderzoek moest doen: het hielp me om vage nieuwsgierigheid naar bepaalde aspecten van Europese integratie om te zetten in concrete onderzoeksvragen en maakte me vertrouwd met de relevante theoretische benaderingen en de methodologische hulpmiddelen die nodig zijn om ze aan te pakken.

Het was een uitdaging om elke acht weken een onderzoekspaper te moeten inleveren, maar het maakte me gewend aan de regelmatige ups en downs van een individuele onderzoekscyclus. Uitgerust met de vaardigheden en kennis van de RMES kon ik vervolgens het doctoraatsprogramma van de Bamberg Graduate School of Social Sciences binnengaan en afronden. De integratie van de Research Master in European Studies in het Double Degree Programme met de Universiteit van Keulen stelde me in staat om ook een ander systeem van hoger onderwijs te ervaren. Ondanks decennia van Europese integratie kan de kennis van een Duits diploma naast het Nederlandse later bepaalde administratieve zaken vergemakkelijken, zoals ik zelf heb ervaren toen ik in Duitsland ging werken.
Hoewel onderzoek en onderwijs in mijn huidige functie bij de leerstoel voor bestuur van complexe en innovatieve technologische systemen aan de Universiteit van Bamberg niet direct te maken hebben met Europese studies, profiteer ik toch van de ervaring bij mijn Alma Mater: Ik geef les met behulp van Problem Based Learning, kan zelfstandig nieuwe onderwerpen aansnijden en werk in een internationaal team.

Martin Wirtz (Duits)
Akademischer Rat (Onderzoeksmedewerker), Universiteit van Bamberg, Duitsland