Promotie Ikuo Shimizu
Promotor: Prof. dr. C.P.M. van der Vleuten
Co-promotor: Dr. R.J. Duvivier
Trefwoorden: Samenwerkend leren, sociale interdependentietheorie, teamdynamiek
"Social Interdependence in Collaborative Learning"
Samenwerkend leren benadrukt gedeelde kennisconstructie, dialoog en verantwoordelijkheid tussen groepsleden, inclusief docenten. Het is gebaseerd op de theorie van sociale interdependentie (SIT), die individuele resultaten koppelt aan acties van peers, wat positieve of negatieve interdependentie creëert. Deze scriptie analyseert samenwerkend leren in het onderwijs voor gezondheidsberoepen door de lens van SIT, met als doel studenten voor te bereiden op teamwork in hun loopbaan. Dit ondersteunt het bredere doel van het bevorderen van zelfgestuurd leren en samenwerking, essentieel voor het oplossen van complexe gezondheidsproblemen. Het onderzoek richt zich op het begrijpen van de sociale interdependentie van studenten, de variatie ervan in verschillende contexten, en de rol ervan in de voorbereiding op professioneel werk. Dit onderzoek benadrukt het belang van het balanceren van academisch onderzoek en efficiëntie om positieve sociale interdependentie in samenwerkend leren te bevorderen. Door deze twee factoren op de juiste manier te construeren, is het mogelijk de leereffectiviteit te optimaliseren met het oog op het opbouwen van sociale interdependentie.
Klik hier voor de livestream.
Lees ook
-
Promotie Djoya Djariah Nella Hattu
"Evaluation and optimization of adaptive photon and proton radiotherapy in lung cancer patients"
26 mei -
Promotie Xiaofei Zhao
"Microvascular Dysfunction in Cardiometabolic Disease: a focus on Hyperglycemia"
26 mei -
Promotie Dora Maria van Namen
"Please, See Me: The impact of addiction problems of relatives on young adult family members"
26 mei