Promotie Dhr. drs. Keng Sheng
Promotor: prof.dr. J.J.G. van Merriënboer
Co-promotor: prof.dr. S.J. Durning, Uniformed Services University
“Evaluation of a Metacognitive Mnemonic to mitigate cognitive error”
Denkfouten worden gedefinieerd als afwijkingen van rationeel denken en zijn de voornaamste oorzaak van diagnostische fouten. Een voorbeeld van een denkfout is voortijdige afsluiting, dat wil zeggen het afsluiten van het diagnostisch proces voordat het bewijs is geverifieerd. In de drukke klinische praktijk komen dergelijke fouten voor ook al probeert de arts deze zoveel mogelijk te voorkomen. Dat komt doordat zulke fouten erg subtiel kunnen zijn. In dit proefschrift werd in een leslokaal het gebruik van een checklist onderzocht om het aantal diagnostische fouten te beperken tijdens de fase waarin de diagnose wordt gesteld en tijdens de fase waarin de diagnose wordt geëvalueerd. Daarnaast werden de bruikbaarheid van de checklist en de mogelijkheden voor implementatie in de klinische praktijk onderzocht.
Lees ook
-
02 mei16:00
Promotie Jennifer Margaretha Klasen
"Allowing Failure as an Unspoken Pedagogy in Residency Training"
-
08 mei13:00
Promotie Matthias Heinrich Busch
"Inflammation and Hypercoagulability in Anti-neutrophil Cytoplasmic Antibody associated Vasculitis: Lessons learned from COVID-19"
-
13 mei13:00
Online Promotie Poornima Gopal
"The AGE-RAGE axis and accelerated ageing in COPD"