21 mrt

Onsite promotie Mo Chen

Promotors: Prof. dr. Pim Martens, Prof. dr. Marc Davidson (Radboud University)

"ATTITUDES TOWARDS UTILIZING THE OCEANS IN CONTEMPORARY CHINES SOCIETY. Gaining instights for sustainable human use of the oceans."

Trefwoorden: menselijke houding; zeeleven; offshore boren; China

Dit proefschrift beoogt inzicht te verkrijgen in het bereiken van duurzaam menselijk gebruik van de oceanen door het onderzoeken van de menselijke houding ten opzichte van het gebruik van mariene hulpbronnen in de Chinese kustgemeenschap. Om gegevens te verzamelen en de veelzijdige analyse uit te voeren werd gebruik gemaakt van een online enquête en een grondtheoretische benadering. Het bleek dat de meerderheid van de Chinese kustburgers een positieve houding heeft ten opzichte van het mariene milieu en de bescherming van het mariene leven. Hoe Chinezen het gebruik van het mariene leven percipiëren, hangt samen met hun morele oriëntaties en fundamentele milieuwaarden. Wat offshore olie- en gasvoorraden betreft, staan de Chinezen positief tegenover offshore olie- en gasboringen, zien zij de risico's ervan in en hebben zij er een matig vertrouwen in. Dergelijke houdingen vinden hun oorsprong enerzijds in de duizenden jaren oude Chinese geschiedenis en agrarische samenleving, anderzijds in de op het confucianisme gebaseerde traditionele Chinese cultuur. De bevindingen van dit onderzoek vestigen de aandacht op de concepten van moraliteit, antropocentrisme en culturele en sociale context bij duurzaam menselijk gebruik van de oceanen.

Taal: Engels

Kijk hier voor het proefschrift