06 dec

Online Promotie Luotong Hui

Promotores: Prof. dr. A.B.H. de Bruin, Prof. dr. J.J.G. van Merriënboer

Co-promotor: Dr. J. Donkers

Trefwoorden: zelfregulerend leren, retrieval practice, mentale inspanning, interventie

"Fostering Self-Regulated Learning: The Role of Perceived Mental Effort"

Zelfregulerende leervaardigheden zijn cruciaal voor het bereiken van academisch succes, vooral voor studenten in het hoger onderwijs die veel tijd besteden aan studeren in hun eentje, op hun eigen plek of in de universiteitsbibliotheek. Twee leerstrategieën, namelijk retrieval practice en distributed practice, blijken bijzonder effectief te zijn in het bevorderen van langdurig leren en transfer tijdens zelfregulerend leren. Het belangrijkste doel van de studies in dit proefschrift was te onderzoeken hoe we studenten in het hoger onderwijs kunnen stimuleren om hun zelfregulerend leren te optimaliseren, door het gebruik van effectievere leerstrategieën te bevorderen. In dit proefschrift werd gevonden dat de hoge waargenomen mentale inspanning van de leertaak en leerstrategieën de kans verkleint om een inspannende leerstrategie te kiezen, zoals retrieval practice. Individuele feedback op leerresultaten verhoogde de opname van retrieval practice bij studenten die er baat bij hadden, ondanks de hoge mentale inspanning die dit met zich meebrengt.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.