11 apr
10:00

Promotie Milan Kovačević

Promotor: Prof. dr. Teun Dekker

Co-promotor: Prof. dr. Rolf van der Velden

Trefwoorden: Liberal arts education, ontwikkeling van vaardigheden, arbeidsmarktresultaten, loopbaanvoorbereiding
 

"Crossing Borders of Employability: The Career Preparedness of Dutch Liberal Arts Graduates"

Deze dissertatie onderzoekt de relatie tussen liberal arts education (LAE) bacheloropleidingen in Nederland en de arbeidsmarkt. Het belangrijkste doel is om te begrijpen hoe de onderscheidende kenmerken van Nederlandse university colleges van invloed zijn op de loopbaanbereidheid en arbeidsmarktperspectieven van hun afgestudeerden. Om dit te bereiken volgt deze dissertatie LAE-afgestudeerden tijdens hun overstap van hoger onderwijs naar werk. De vier fasen van het pad van de afgestudeerden naar de arbeidsmarkt komen overeen met de vier individuele studies waaruit het proefschrift bestaat. Deze studies onderzoeken de carrièrevoorbereidheid van LAE-afgestudeerden in termen van het verwerven van relevante vaardigheden tijdens de bacheloropleiding, het behalen van gespecialiseerde masterdiploma's, het bemachtigen van hun eerste baan en het behalen van verder professioneel succes. In het algemeen tonen de bevindingen van de vier studies aan dat studenten aan hogescholen goed voorbereid zijn op de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Deze programma's bevorderen de ontwikkeling van vaardigheden en rusten hun afgestudeerden adequaat uit voor gespecialiseerde masterstudies. Bovendien belemmeren ze hun intrede op de arbeidsmarkt niet en stellen ze hen in staat om loopbaansuccessen te boeken die vergelijkbaar zijn met die van hun studiegenoten met een conventioneel bachelordiploma. Als innovatieve ontwikkeling in het Nederlandse hoger onderwijssysteem hebben university colleges zich gevestigd als undergraduate programma's die een bepaalde groep studenten het alternatieve, op maat gesneden academische pad bieden dat ze nodig hebben, zonder hun toekomstige arbeidsmarktperspectieven in gevaar te brengen.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de livestream.