Oproep: zet je in voor het goede UM-doel!

Alle sportieve alumni van de Universiteit Maastricht verzamelen! Haal je trainingsbroek en renschoenen maar uit de kast, want op 6 oktober 2019 doet de UM als ‘team Running4Research’ mee aan de marathon (hele, halve of 6,5 km) van Brussel. De renners zamelen geld in voor twee bijzondere UM-projecten. Ren je mee? Of steun op een andere manier, want dat kan ook!

Waarom zou ik meedoen?

Eigenlijk zijn er te veel redenen om op te noemen. Maar de belangrijkste zijn toch wel:

• Je draagt bij aan twee belangrijke projecten binnen de UM.
  • Je maakt andere mensen attent op het belang van wetenschappelijk onderzoek.
  • Indien je mee rent: hardlopen is leuk (vooral in een groep!) en houdt je gezond.

Welke projecten steun ik?

Dat kies je zelf! Je kiest een van de twee onderstaande projecten. Beide zijn gelinkt aan de UM en het Universiteitsfonds Limburg/SWOL.

Onderzoek naar hersenletsel
Ieder jaar krijgen 130.000 mensen in Nederland te maken met hersenletsel. De invloed op hun dagelijks leven – en dat van hun naasten – is vaak groot. Zo kunnen mensen met hersenletsel last krijgen van geheugenverlies, verlammingen, spraakstoornissen en meer. Sommigen raken zelfs zwaar gehandicapt. Wetenschappers van de UM (/HersenStrijd Fonds) verrichten baanbrekend onderzoek naar hoe hersencellen kunnen ‘herstellen’. Voor dit onderzoek zijn financiële middelen hard nodig! www.hersenstrijd.org

Wil je nu al bijdragen aan het /HersenStrijd Fonds? Of ren je liever niet mee, maar wil je dit project toch steunen, klik dan hier. Let op: schrijf ‘Running4Research’ in het berichtenveld van het donatieformulier!

Transgender studies
Onderzoek rondom transgender mensen is belangrijk! Stel je voor dat je wakker wordt in een lichaam dat niet van ‘jou’ voelt. Of dat je borsten of een adamsappel hebt, terwijl je dat eigenlijk helemaal niet wilt. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van wat transpersonen ervaren voordat zij een geslachtstransitie ondernemen. Deze mensen voelen zich immers niet thuis in de geslachtsrol die ze bij hun geboorte hebben gekregen. Dit onderzoek gaat dieper in op het welbevinden, zelfbeeld en brein van transgender mensen tijdens hun transitie. Zo leren we meer over wat zij dan nodig hebben. En dat is erg belangrijk!

Wil je nu al bijdragen aan dit onderzoek? Of ren je liever niet mee, maar wil je dit project toch steunen, klik dan hier.

Wat is de marathon van Brussel?

De marathon van Brussel is het grootste hardloopevenement van België. Deelnemers rennen een heuvelachtig, uitdagend en mooi parcours in en rond de stad Brussel. De editie in 2019 vindt plaats op 6 oktober. En UM’s team Running4Reserach doet ook mee!

Hoe kan ik me aanmelden voor de marathon?

Klik hier om je in te schrijven. Onze teamcode is MAAS15122. Stuur daarnaast een mail naar campusbrussels@maastrichtuniversity.nl waarin je schrijft dat je meedoet. Goed om te weten: of je nu een hele of halve marathon rent of de 6,5 km, je zit altijd in het Running4Research-team.

Jij als UM-alumnus/a kunt écht het verschil maken! Jouw steun is dan ook van harte welkom.