Deelproject I

‘Marital captivity in practice’
Onderzoeker deelproject I: Dr. Esther van Eijk (universiteit Maastricht)

Het onderzoek in deelproject I heeft tot doel situaties van huwelijkse gevangenschap (i.h.b. verschijningsvormen, oorzaken, gevolgen) in Nederland in kaart te brengen.
De volgende (deel)vragen worden daarbij in acht genomen:
- Welke situaties van huwelijkse gevangenschap zijn er te onderscheiden?
- Bij welke groepen komt het voor? (i.h.b. bij welke religieuze groepen)
- Wat zijn de oorzaken en gevolgen van situaties van huwelijkse gevangenschap (zowel in Nederland als in het land van herkomst, indien relevant)?
- Welke oplossingen zijn er gezocht en met welk resultaat?

Het onderzoek in dit deelproject wordt voornamelijk uitgevoerd door het afnemen van (diepte-) interviews met verschillende deskundigen, zoals vertegenwoordigers van migranten- en vluchtelingengroepen, juristen, hulpverleners, religieuze gezagsdragers en organisaties. Daarnaast worden de verhalen van mensen die in een situatie van huwelijkse gevangenschap zitten of hebben gezeten, opgetekend ten behoeve van zogenaamde case studies.